BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Tablica informacyjna, w tle wejście do budynku dworca

Wizyta na Dworcu Metropolitalnym dnia 6 lutego 2024 r.

Po świętowaniu otwarcia z dnia 12 stycznia 2024 r. o czym pisaliśmy w artykule: Otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie, 12.01.2024 r. - Niepełnosprawni Lublin - biuletyn informacyjny osób niepełnosprawnych (niepelnosprawnilublin.pl) złożyliśmy jeszcze jedną wizytę w celu wykonania społecznego monitoringu. 

W zespole osób wykonujących przegląd współpracujących z Lubelskim Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki, znaleźli się: Kaja Lorenc wraz z asystentką osoby z niepełnosprawnością oraz Łukasz Lewicki.

Również muszę stanowczo podkreślić, że niniejszy artykuł nie jest atakiem o charakterze politycznym, ani nie ma na celu odgrywania roli jako amunicja dla czarnego PR. Prosiłbym, aby był traktowany jako informacja zwrotna ze zbiorem rekomendacji pomocnych w procesie poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnością, a także świadectwo czujności obywatelskiej.

Dostępność budynku

Budynek Dworca Metropolitalnego jest administrowany przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Budowany był z założeniami zapewnienia wymaganego poziomu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym także pod kątem osób z niepełnosprawnością. W tym artykule postaram się zwrócić uwagę na poszczególne elementy dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.

Otoczenie budynku

Przestrzeń wokół budynku Dworca Metropolitalnego oraz między budynkiem „starego” Dworca PKP posiada stabilne i równe podłoże. Dla osób poruszających się na wózkach nie powinno być problemów z poruszaniem się po terenie Dworca Metropolitalnego. Do zalet należy też przypisać ścieżki naprowadzające osoby z niepełnosprawnością wzroku ze zmianą faktury nawierzchni. Niemniej jednak zdominowany przez kolor szary plac może powodować trudności z rozróżnieniem niektórych obiektów – np. ozdobnych szarych walców w kolorze mało kontrastowym w stosunku do podłoża czy niektórych ławek. Trochę zabrakło nam, również ciągu komunikacyjnego nowego budynku dworca z dworcem PKP pod dachem, a tego dnia, kiedy wykonywaliśmy nasz przegląd było bardzo deszczowo.

Przestrzeń miedzy "nowym" Dworcem PKS a "starym" Dworcem PKP. Na centralnym planie jasnoszare ławki. Za nimi znajduje się winda na parking podziemny.

Plusy z dostępności:

  • Stabilne i równe podłoże, brak nierówności, dziur i innych uszkodzeń.
  • Duże przestrzenie.
  • Zastosowane ścieżki naprowadzające ze zmianą faktury nawierzchni.

Wejście do budynku

Budynek posiada kilka wejść z różnych stron. Wszystkie posiadają podstawowe usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami: odpowiednio szerokie, automatycznie otwierane, bez progu i z wycieraczkami wpuszczonymi w podłoże. Przy wejściu na ciągu komunikacyjnym nie ma żadnych przeszkód. Do budynku wchodzi się nie napotykając różnicy poziomów.

Rekomenduję w najbliższej przyszłości, aby zastosować 2 kontrastowe paski na szklanych taflach na wysokościach 90-100 cm oraz 130-140 cm.

Jedno z wejść do nowego budynku dworca. Drzwi z kontrastową czarną ramą, ale bez pasków kontrastowych na szklanych taflach.

Plusy z dostępności:

  • Szerokie drzwi wejściowe, automatycznie otwierane.
  • Na dojściu do wejścia i w samym wejściu brak różnicy poziomów.
  • Wszystkie wejścia są dostępne dla osób poruszających się na wózkach i są rozmieszczone niemal z każdej strony budynku, co może ułatwić ewakuację.

Punkt informacyjny

Okienko obsługi klienta z obniżona ladą do 80 cm wysokości. Na zdjęciu widać ścieżkę ze zmianą faktury nawierzchni prowadzącą do miejsca obsługi dla osób z niepełnosprawnością wzroku.

Plusy z dostępności:

  • Punkt informacyjny jest położony blisko dostępnego wejścia.
  • Dodatkowo dojście do punktu ułatwia ścieżka ze zmianą faktury nawierzchni.
  • Jedna z lad jest obniżona do 80 cm, co jest sporym ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnością, poruszających się na wózkach.
  • Punkt jest wyposażony w pętlę indukcyjną, oznakowany właściwym znakiem graficznym.

Dnia tego dowiedzieliśmy się również, że wkrótce będzie dostępna usługa tłumacza Polskiego Języka Migowego online, a osoby z obsługi klienta przeszkolone w jej uruchamianiu. Rekomendowałbym też, żeby okienko z obniżoną ladą było otwarte w pierwszej kolejności.

Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami

Na parterze znajduje się toaleta dla osób z niepełnosprawnością. Do niej również prowadzi ścieżka ze zmianą faktury nawierzchni. Drzwi do toalety są odpowiednich wymiarów, choć mało kontrastowe w stosunku do koloru ściany. Kontrastowe jest za to oznakowanie drzwi grafiką przedstawiającą osobę z niepełnosprawnością na wózku. Brakuje również informacji dotykowej np. tabliczki po prawej stronie z wypukłymi literami i napisami w Braille’u. Jeżeli chodzi o rozplanowanie toalety wewnątrz jest całkiem dobrze. Jest przestrzeń manewrowa, umywalka niskosyfonowa, kran z wydłużonym uchwytem, lustro uchylne, ruchome uchwyty po obu stronach sedesu i umywalki, instalacja alarmowa, a nawet komfortka (przewijak dla dorosłych). Wewnątrz jedynie co mógłbym zalecić to zmianę deski z tzw. wycięciem, na tą bez wycięcia, ponieważ sporo pań z niepełnosprawnością zahacza o róg deski ubierając bieliznę po zakończeniu sesji na sedesie. (Niezbyt fortunna uwaga, ale trudno ją ubrać w dyplomatyczna formę).

Komforka składana w łazience dla osób z niepełnosprawnością zajmującą znaczną część ściany.

Plusy z dostępności:

  • Drzwi o odpowiednich wymiarach 90 cm szerokości i 200 cm wysokości z klamką w kształcie litery L, niewymagającą nadmiernie mocnego ściskania.
  • Przestrzeń manewrowa 1,5 m na 1,5 m.
  • Umywalka niskosyfonowa z uchylnymi uchwytami po obu stronach.
  • Bateria umywalkowa z przedłużonym chwytem.
  • Instalacja alarmowa.
  • Komfortka (przewijak dla dorosłych).

Windy

Plusy z dostępności:

  • Spełniają większość wymaganych przez ustawodawcę standardów.
  • W dwóch zbadanych windach znajdowała się informacja wizualna, dźwiękowa i dotykowa (Braille, wyróżnienie wypukłością i kontrastową obwódką dla cyfry „zero”).
Panel sterowania w windzie z ekranem wyświetlającym numer piętra oraz przyciskami, również w Braillu.

Dostęp do informacji i procedury ewakuacyjne

Plusy z dostępności:

  • Wszystkie wyjścia ewakuacyjne są pozbawione barier architektonicznych.
  • Przy wyjściach ewakuacyjnych zastosowano piktogramy, kontrastujące z tłem.

Dostęp do informacji i procedury ewakuacyjne

Plusy z dostępności:

  • Wszystkie wyjścia ewakuacyjne są pozbawione barier architektonicznych.
  • Przy wyjściach ewakuacyjnych zastosowano piktogramy, kontrastujące z tłem.

Chociaż układ pomieszczeń jest stosunkowo prosty, zalecałbym jednak instalacje tyflomapy. Brakuje tyflomapy, obrazującej rozmieszczenie pomieszczeń i wyjść.

Wbudowany w czarna szklaną ścianę szafka z hydrantem i gaśnicą. Oznakowana odpowiednimi piktogramami.

Na stronie internetowej dworca w deklaracji dostępności nie ma jeszcze opisu architektonicznego Deklaracja dostępności – Witamy na stronie Dworca Lublin (dworzeclublin.pl) – stan na dzień 25.02.2024 r.

Bonus: Tyflomapa na „starym” Dworcu PKP jest dosyć ciekawym przypadkiem. Pewne obszary są zaznaczone kolorystycznie, a o ich wielkości można się zorientować jedynie za pomocą zmysłu wzroku. Z kolei zorientowanie się z pomocą Braille’a zajmuje trochę czasu, co może potwierdzić Pani Kaja.

Ręce Pani Kaji usiłujące wyczytać rozkład pomieszczeń na mapie.

Podsumowanie

Wizyta na Dworcu Metropolitalnym była ciekawym doświadczeniem. Niewątpliwie z punktu widzenia miejskiego transportu publicznego w Lublinie to ważna i potrzebna inwestycja. Sam Dworzec wygląda całkiem elegancko. Jest też nieźle dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Nie jest idealny na pewno, można pewne rzeczy poprawić, ale pamiętajmy, że poprawa dostępności to proces. Ważne też by same osoby z niepełnosprawnością zgłaszały swoje potrzeby, tak aby wszystko przebiegało w sposób sprawny. Być może one same dojdą do jeszcze innych wniosków oraz poczynią cenne spostrzeżenia.

Łukasz Lewicki

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies