BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Logo z napisem: ZTM

Transport miejski w Lublinie dostępny dla wszystkich

W Lubelskim Centrum Aktywności Obywatelskiej 29 stycznia odbyło się spotkanie, którego celem były dyskusje na temat ulepszenia transportu, tak, by mieszkańcy miasta, a w szczególności osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mogły bezpiecznie poruszać po Lublinie.

W spotkaniu udział wzięli Pani Joanna Olszewska – dyrektor Biura ds. osób niepełnosprawnych, pan Aleksander Wiącek – asystent prezydenta do spraw polityki rowerowej, członkowie Lubelskiego Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych, redaktorzy portalu niepełnosprawni.lublin.pl, przedstawiciele Fundacji Szansa dla Niewidomych, Altix, Fundacji Świat według Ludwika Braille’a oraz pełnomocnik rektora ds. Osób Niepełnosprawnych KUL. Gościem spotkania był Sławomir Podsiadły – zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego oraz Rafał Tarnowski – specjalista ds. przewozów.

Dotychczas w autobusach lubelskich znajduje się:

  • niska podłoga, aby osoby z niepełnosprawnością fizyczną mogły swobodnie wchodzić, bądź wjeżdżać po specjalnej, rozkładanej rampie dla wózków, oparcie i pas, tak aby osoba na wózku czuła się bezpiecznie, ciepły guzik, służący do informowania kierowcy o tym, że osoba z niepełnosprawnością potrzebuje pomocy, aby wsiąść do pojazdu.

  • dla osób niedowidzących i niewidomych w autobusach zamontowane są jaskrawożółte poręcze, podczas jazdy lektor informuje o nazwie przystanku do którego zbliża się autobus, przyciski opisane alfabetem Braille’a

Niedługo ma zwiększyć się liczba dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych autobusów i trolejbusów. ZTM ma w planach zakup około 130 nowych pojazdów, które mają być w pełni dostosowane i w których będą zastosowane nowe rozwiązania, by zwiększyć bezpieczeństwo poruszania się osób niepełnosprawnych transportem miejskim.

Podczas spotkania pojawiły się też propozycje nowych rozwiązań. Dla osób z niepełnosprawnością wzroku nieocenioną pomocą będą piloty. Naciśnięcie przycisku uruchomi system informacji dźwiękowej w nadjeżdżającym na przystanek autobusie i poinformuje z głośnika na zewnątrz o linii i kierunku jazdy. Innym bardzo ciekawym rozwiązaniem byłaby kampania społeczna, ponieważ nowe technologie nic nie pomogą jeśli nie zmieni się mentalności kierowców i osób stojących na przystankach. Narzędzia mogą zawieść, ale drugi człowiek powinien być uwrażliwiony i empatyczny w stosunku do osoby potrzebującej pomocy. Pojawił się pomysł, aby w jakiś dyskretny sposób zaznaczyć obecność osoby z niepełnosprawnością i zachęcać do pomocy im. Takie działania społeczne zwiększą wiedzę osób do których są skierowane, a także uwrażliwia na problemy.

Wszelkie informacje o napotkanych niedogodnościach można kierować drogą e-mailową, bądź telefoniczną do Biura Obsługi Klienta ZTM w Lublinie. W celu znalezienia szczegółowych informacji należy wejść na stronę: https://www.ztm.lublin.eu/pl/dla-pasazera/biuro-obslugi-klienta-ztm-w-lublinie

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies