Peugeot 208 ETG 1,2 80 KM: Bez barier
W tej chwili, tylko dwóch importerów na krajowym rynku jest w stanie dostosowywać sprzedawane poprzez własną sieć dealerską auta dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziś przedstawiamy jedno z takich aut – Peugeota 208. Warto dodać, że w ofercie koncernu PSA jest dziś kilka różnych samochodów, które dealerzy dostosowują do potrzeb niepełnosprawnego kierowcy lub jego opiekuna
Z zewnątrz…
Z zewnątrz, auto to konwencjonalny, trzydrzwiowy Peugeot 208. Pojazd kontynuuje doskonałe tradycje modeli 205, 206 i 207. Ma ich wszystkie zalety, za to pozbył się wad. 208 jest z cała pewnością typowym hatchbackiem z ładnie wystylizowanym, dużym i wyrazistym grillem. Atrakcyjności, ale także drapieżności dodają Peugeotowi zachodzące daleko na błotniki przednie reflektory oraz srebrne wstawki wokół grilla i przy halogenach. eszcze lepiej jest z profilu. Spokojne linie trzydrzwiowego „hatcha” wyostrza srebrna listwa biegnąca pod linią okien. Nadaje autu sportowego wyglądu, jak i również niedyskretnego uroku luksusu. Z tyłu elementem definiującym całość są lampy. Przy spokojnych, omalże konwencjonalnych wprost liniach nadwozia za słupkiem C, to one podkreślają usportowiony genotyp miejskiego Peugeota.
Auto, choć pozycjonowane w segmencie B, jest stosunkowo duże. Mierzy 3963 mm długości, 1739 mm szerokości, 1460 mm wysokości. Do tego, 2538 mm rozstaw osi. Auto cechuje też spory bagażnik. 311 litrów do linii okien lub 811 po złożeniu tylnych foteli. W skrócie, w tych wymiarach zamyka się wygodne, pakowne, 5.osobowe auto z adaptacją dla osoby niepełnosprawnej ruchowo.
… i w środku
No właśnie, to, co w tym aucie najważniejsze, widać wewnątrz. A jest to prosta konstrukcja montowana prze dealera bez potrzeby jakiejkolwiek modyfikacji w układ napędowy, czy przeniesienia napędu. A właśnie, przeniesienie napędu. Auto oczywiście jest przednionapędowe i wyposażone w zautomatyzowaną skrzynie biegów ETG. W gruncie rzeczy, skrzynia jest manualna. Ale wygląda i działa jak automat. No, może poza jedną różnicą. Jest dość wolna. Jeżeli ktoś spodziewałby się skrzyni dwusprzęgłowej, zawiedzie się. Powód zamontowania takiej a nie innej przekładni jest prosty – koszty. Auto ma służyć niepełnosprawnych, być tanie i bezawaryjne. Jej uzupełnieniem jest prosty w działaniu i bezawaryjny układ gaz hamulec, o którym więcej poniżej. Innych modyfikacji w testowym aucie nie stosowano, co nie znaczy, że nie można. Możliwości modyfikacji jest wiele. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości kierowcy.
Technologia
Peugeot 208 ze skrzynią zautomatyzowaną ETG, w którym zamontowano dźwignie do ręcznej obsługi gazu i hamulca.
Zamontowane w Peugeot 208 urządzenie Veigel HB Classic II typu gaz–hamulec jest uzupełnieniem zautomatyzowanej skrzyni biegów. Takie rozwiązanie pozwala osobom z dysfunkcją ruchową swobodnie prowadzić auto. Zarówno pedał hamulca zasadniczego i jak pedał gazu połączone są z dźwignią teleskopowymi popychaczami, które pozwalają na prowadzenie samochodu również osobie, która może posługiwać się pedałami gazu i hamulca. Montaż urządzenia odbywa się praktycznie bez ingerencji w układ fabryczny – wiercenia otworów w karoserii, czy wycinania elementów deski rozdzielczej. Całość wygląda naprawdę estetycznie i jest koherentna z subtelnie eleganckim wnętrzem Peugeota 208.
Wrażenia z jazdy
Autem jeździ się w zasadzie tak, jak każda 208. Układ Weigel HB Classic działa naprawdę wzorowo. Owszem, ogranicza nieco ilość miejsca dla kierowcy, ale wbrew pozorom, nawet osoby pełnosprawne mogą podróżować autem bez problemów. I to jest chyba największy, po samej modyfikacji, „plus dodatni” tej odmiany modelu 208.
Także strona ekonomiczna bez zarzutu. W aucie zastosowano 82 konny (pełna moc od 5750 obrotów) i 118 Nm. momentu obrotowego od 2750 obrotów, motor benzynowy o pojemności 1,2 litra. Dzięki tej jednostce i zautomatyzowanej skrzyni biegów zużycie paliwa w zasadzie nie rożni się od auta wyposażonego w skrzynię w pełni manualną. W mieście testowy 208 palił około 5 litrów, w trasie niewiele ponad 4, a w cyklu mieszanym, w całym teście średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 4,2 litra.
Okiem przedsiębiorcy
208 kosztuje od około 40 do ponad 70 tysięcy za wersje topowe. Do tego trzeba doliczyć koszty dostosowania auta. Jak sfinansować zakup firmowego 208? Na kredyt lub w leasingu. Opcja pierwsza to kredyt 50/50, z wpłatą własną w wysokości 50% przy oprocentowaniu od 2,99% i okresie kredytowania od 12 do 84 miesięcy. Istnieje możliwość jednorazowej spłaty kwoty kredytu po roku, a także możliwość skorzystania z ubezpieczenia spłaty, ubezpieczenia straty finansowej bądź ochrony prawnej. Druga opcja kredytowania to tzw. Kredyt Komfort. W jego przypadku minimalna wpłata własna to 10%. Pozostałe warunki jak w kredycie 50/50. Inną formą jest oczywiście leasing. Całkowity jego koszt to 105%. Okres umowy trwa od 24 do 60 miesięcy.
W ramach Peugeot bez Barier osoby niepełnosprawne lub ich opiekunowie mogą na preferencyjnych warunkach kupić samochód i zaadaptować go tak by pozostając w pełni funkcjonalny spełniał ich potrzeby i. Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom SPiNKa uczestnicy programu mogą otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe na zakup i przystosowanie samochodu. Partnerem programu jest Fundacja Integracja, która od wielu lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnością, poprawy jakości ich życia, wyrównywania szans oraz integracji społecznej.
Podsumowanie
Peugeot bez Barier to polski pilotażowy program firmy Peugeot, który został zainicjowany w 2011 roku. Jego głównym celem jest społeczna integracja osób niepełnosprawnych w zakresie transportu i podróżowania. Zgodnie hasłem przewodnim marki Peugeot Motion & Emotion program przede wszystkim ułatwia dostęp do nowoczesnych rozwiązań i wspiera mobilność osób niepełnosprawnych.
Ocena końcowa 9,2
Artur Balwisz