BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Logo z znakiem: PKP

Monitoring dostępności dworca PKP w Lublinie stan na 5 czerwca 2014r.

Wielkimi krokami zbliża się lato. Osoby niepełnosprawne wyruszą na wypoczynek niejednokrotnie połączony z rehabilitacją. Postanowiliśmy sprawdzić dostępność dworca PKP w Lublinie dla osób poruszających się na wózkach.

Budynek dworca z zaparkowanymi samochodami przed nim.

Oznakowanie parkingu, toalet i wejścia na perony jest widoczne i czytelne.

Mężczyzna po prawej stronie jest na wózku inwalidzkim. Po lewej stronie stoi kobieta a przed nią są schody. Poniżej stoi mężczyzna w kamizelce odblaskowej.

Pierwsze kroki skierowaliśmy do toalet, wejściem od strony miasta gdzie znajduje się platforma schodowa. Niestety dzwonek przy platformie nie działał jak i sama platforma, którą próbowała uruchomić obsługa szaletu . Postanowiliśmy dostać się tam drogą okrężną tj. windą z pierwszego peronu. Wejście po podjeździe na ten peron i sama winda są oznakowane. Po dotarciu do toalet okazało się, że obsługa nie może otworzyć drzwi do toalety, prawdopodobnie, dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wróciliśmy na peron windą z nadzieją, że więcej już nie będzie takich niemiłych niespodzianek.

Mężczyzna jest na wózku inwalidzkim na chodniku a wokół niego są tory kolejowe. Ma on głowę odwróconą w lewą stronę i jest bokiem do obiektywu.

Po lewej stronie zauważyliśmy oznakowanie do przejścia na inne perony. Osoba mająca problemy z poruszanie się po schodach a chcąca skorzystać z tego przejścia, powinna ten fakt zgłosić do, widocznej na każdym kroku, ochrony dworca. Panowie są mili, kompetentni i chętnie pomagają.

Grupa osób stoi na dworcu. Po prawej stronie jest mężczyzna, który stoi tyłem, a na kamizelce ma napis “Ochrona Dworca”. Po lewej stronie jest osoba na wózku inwalidzkim i kobieta.

Ważne jest to, czego dowiedzieliśmy się od szefostwa dworca. Osoba poruszająca się na wózku chcąca przemieścić się do innej miejscowości powinna ten fakt zgłosić pod nr telefonu 22 474 13 13 lub do biura dworca z kilkudniowym wyprzedzeniem. Tam otrzyma wskazówki gdzie trzeba wysłać informacje o terminie wyjazdu i zakresie oczekiwanej pomocy oraz załączyć skan biletu.

W dniu wyjazdu ochrona dworca pomoże osobie niepełnosprawnej zająć miejsce w wagonie i wniesie jej wózek. Na trasie przejazdu niepełnosprawny pasażer będzie pod opieką personelu pociągu. Na stacji końcowej obsługa PKP wyjmie wózek z wagonu i pomoże osobie niepełnosprawnej bezpiecznie usiąść w wózku. Istnieje również możliwość zarezerwowania specjalnego wagonu dla osoby poruszającej się na wózku (miesiąc przed planowaną podróżą).

Mężczyzna jest na wózku inwalidzkim. Jedną rękę ma wyciągnięta do przodu i dotyka nią telefonu wiszącego na ścianie. Ma on głowę skierowaną w lewą stronę i uśmiecha się.

Sprawdziliśmy jeszcze dostępność kas biletowych i poczekalni. Drzwi od poczekalni osoba niepełnosprawna musi otworzyć sama lub może liczyć na uprzejmość innych pasażerów. Bankomat oraz aparat telefoniczny są umiejscowione w pozycji dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych. W dniu naszej wizyty na dworcu kasa biletowa z obniżonym blatem czynna była dopiero od godz. 14:00.

Jak stwierdził moderator naszego Biuletynu, nie wszystko jest OK, ale to co oferuje PKP pozwala osobom niepełnosprawnym podjąć decyzję o podróżowaniu po całej Polsce.

Dostępność toalety na dworcu w Lublinie sprawdzimy wkrótce.

Zdjęcia: Kamil A. Kuliński

Red.: Anna Szmidt

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies