Wielkimi krokami zbliża się lato. Osoby niepełnosprawne wyruszą na wypoczynek niejednokrotnie połączony z rehabilitacją. Postanowiliśmy sprawdzić dostępność dworca PKP w Lublinie dla osób poruszających się na wózkach.
Oznakowanie parkingu, toalet i wejścia na perony jest widoczne i czytelne.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do toalet, wejściem od strony miasta gdzie znajduje się platforma schodowa. Niestety dzwonek przy platformie nie działał jak i sama platforma, którą próbowała uruchomić obsługa szaletu . Postanowiliśmy dostać się tam drogą okrężną tj. windą z pierwszego peronu. Wejście po podjeździe na ten peron i sama winda są oznakowane. Po dotarciu do toalet okazało się, że obsługa nie może otworzyć drzwi do toalety, prawdopodobnie, dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wróciliśmy na peron windą z nadzieją, że więcej już nie będzie takich niemiłych niespodzianek.
Po lewej stronie zauważyliśmy oznakowanie do przejścia na inne perony. Osoba mająca problemy z poruszanie się po schodach a chcąca skorzystać z tego przejścia, powinna ten fakt zgłosić do, widocznej na każdym kroku, ochrony dworca. Panowie są mili, kompetentni i chętnie pomagają.
Ważne jest to, czego dowiedzieliśmy się od szefostwa dworca. Osoba poruszająca się na wózku chcąca przemieścić się do innej miejscowości powinna ten fakt zgłosić pod nr telefonu 22 474 13 13 lub do biura dworca z kilkudniowym wyprzedzeniem. Tam otrzyma wskazówki gdzie trzeba wysłać informacje o terminie wyjazdu i zakresie oczekiwanej pomocy oraz załączyć skan biletu.
W dniu wyjazdu ochrona dworca pomoże osobie niepełnosprawnej zająć miejsce w wagonie i wniesie jej wózek. Na trasie przejazdu niepełnosprawny pasażer będzie pod opieką personelu pociągu. Na stacji końcowej obsługa PKP wyjmie wózek z wagonu i pomoże osobie niepełnosprawnej bezpiecznie usiąść w wózku. Istnieje również możliwość zarezerwowania specjalnego wagonu dla osoby poruszającej się na wózku (miesiąc przed planowaną podróżą).
Sprawdziliśmy jeszcze dostępność kas biletowych i poczekalni. Drzwi od poczekalni osoba niepełnosprawna musi otworzyć sama lub może liczyć na uprzejmość innych pasażerów. Bankomat oraz aparat telefoniczny są umiejscowione w pozycji dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych. W dniu naszej wizyty na dworcu kasa biletowa z obniżonym blatem czynna była dopiero od godz. 14:00.
Jak stwierdził moderator naszego Biuletynu, nie wszystko jest OK, ale to co oferuje PKP pozwala osobom niepełnosprawnym podjąć decyzję o podróżowaniu po całej Polsce.
Dostępność toalety na dworcu w Lublinie sprawdzimy wkrótce.
Zdjęcia: Kamil A. Kuliński
Red.: Anna Szmidt