BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Po co nam szkoła? – debata na żywo i online z tłum. PJM

Galeria Labirynt w Lublinie zaprasza na niedzielną debatę “Po co nam szkoła?”, która odbędzie się 7 listopada b.r. w godzinach 14:00 – 16:00. Wydarzenie będzie tłumaczone na PJM. Wstęp wolny.

Debata odbędzie się na parterze w siedzibie Galerii jak również będzie transmitowana na żywo na Facebook-u Galerii Labirynt.

Na czas pobytu w Galerii można bezpłatnie wypożyczyć w księgarni wózek oraz nauszniki wyciszające. W sali jest zainstalowana pętla indukcyjna.

Fotografia. Front budynku, na fotografii tekst: PO CO NAM SZKOŁA oraz piktogram tłumacza języka migowego.

„Moja propozycja jest zatem bardzo prosta: chodzi jedynie o to, byśmy pomyśleli nad tym, co robimy”. Hanna Arendt, Kondycja ludzka

Powracające cyklicznie kryzysy demokracji oraz instrumentalizowanie tego pojęcia przez różnorodne siły polityczne oraz ośrodki związane z kapitałem pokazują, że prawdziwa demokracja to nie tylko forma ustroju, ale także sposób życia – codzienna praktyka, której zaniechanie pociąga groźne dla życia społecznego konsekwencje.

Czy powodem powracających kryzysów jest siła wrogów demokracji, słabość jej orędowników, czy może fasadowość samych jej struktur? Czy ubolewając nad stanem demokracji w wymiarze ogólnonarodowym sami jesteśmy demokratami praktykującymi demokrację w bliskich nam wymiarach przestrzeni społecznej: gminach, instytucjach, środowiskach pracy, szkołach?

Wychowanie do demokracji wolnych, świadomych i krytycznych obywateli i obywatelek jest jednym z naszych podstawowych obowiązków. Świadomość tego miał hetman Jan Zamojski, który był przekonany, „że tylko edukacja publiczna zgodnych i dobrych robi obywateli”. W akcie fundacyjnym Akademii Zamojskiej (1600 r.) napisał: „takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”. Jest to powszechnie znany i równie powszechnie lekceważony frazes, któremu nowe znaczenie nadaje obecny Minister Edukacji i Nauki. Jakie więc będą kolejne Rzeczypospolite? W jaki sposób system edukacji kształtuje kolejne pokolenia? Czy osoby dorosłe pamiętają o młodych? Czy zastanawiają się nad ich potrzebami? Czy myślą o ich przyszłości, a więc i o przyszłości kraju?

Co na ten temat miała do powiedzenia NSZZ Solidarność, organizacja będąca przykładem tego, jaką rolę odgrywają obywatele w systemie demokratycznym? Jej program przedstawiający wizję Samorządnej Rzeczpospolitej ogłoszony podczas pierwszego krajowego zjazdu delegatów (7.10.1981 r.) stał się bazą do późniejszych demokratycznych przemian w Polsce, ale również jedną z przyczyn decyzji o wprowadzeniu stanu wojennego na terenie kraju (13.12.1981 r.). Czytamy w nim: „kultura i oświata nie mogą być wykorzystywane dla narzucania jednolitych przekonań oraz kształtowania postaw uległości i bierności”. Czy jest to opis współczesnej polskiej szkoły? Jak wygląda system od środka, oczami uczniów i uczennic, pedagogów i pedagożek?

Wrażliwa na osoby uczące się edukacja jest dla nas ważną wartością, dlatego chcemy spotkać się i debatować o szkole, demokracji i wyzwaniach przyszłości. Data spotkania nie jest przypadkowa – 7 listopada to rocznica utworzenia Tymczasowego Rządu Ludowego Republiki Polskiej, który działał w Lublinie do 11 listopada 1918 roku. To właśnie wtedy rząd Ignacego Daszyńskiego postulował wprowadzenie demokratycznych reform – „równych praw dla wszystkich obywateli [i obywatelek], wolności słowa i zgromadzeń oraz powszechnego, obowiązkowego i bezpłatnego świeckiego nauczania szkolnego”.

Współorganizatorem wydarzenia jest Tygodnik Polityka.

Wideozaproszenie w języku migowym

Źródło: Facebook Galerii Labirynt

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies