Turystyka społeczna – podróże osób ze szczególnymi potrzebami to dziś naturalny priorytet w działaniu organizatorów turystyki, biur podróży i punktów informacji turystycznej. Podróżują wszyscy, w tym osoby z niepełnosprawnościami i starsze. Ten segment rośnie, bo trendy demograficzne wskazują na starzenie się społeczeństwa.
O ogólnopolskim Programie Dostępność Plus 2018-2025 rozmawiano podczas XI Forum Polskiej Organizacji Turystycznej, Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych.
Warto tworzyć ofertę turystyczną z dostępnością zapewnioną na wszystkich etapach podróży.
Dziś usługa bez barier to po prostu podstawowy standard, cywilizacyjny i użytkowy
– podkreśla wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik prezesa RM ds. promocji polskiej marki.
Ponad 4 mln Polaków (14%) to osoby z niepełnosprawnościami, a osoby 60+ to ok 10 mln osób, czyli 25% populacji Polski. Rośnie siła nabywcza seniorów – do 2035 roku udział „silver generation” w całkowitej wartości zakupów wzrośnie do 37%. Seniorzy są wciąż niedoreprezentowaną grupą wśród uczestników ruchu turystycznego.
Dostępność w turystyce – sport, turystyka i rekreacja bez barier to zapewnienie osobom o szczególnych potrzebach możliwości udziału w rekreacji i wypoczynku na zasadzie równości z innymi osobami (działanie nr 26). Program ogólnopolski oparty o zasadę solidarności społecznej. To możliwość niezależnego i samodzielnego korzystania z:
- atrakcji turystycznych,
- informacji i wiedzy (przewodniki, mapy, punkty informacji),
- transportu i komunikacji w turystyce,
- tras, ścieżek, szlaków turystycznych,
- infrastruktury gastronomicznej, noclegowej, sanitarnej.
Przykłady dobrych praktyk i rozwiązań:
W załączonym przewodniku zwrócono szczególną uwagę na turystów – osoby z trudnościami w poruszaniu się, trudnościami sensorycznymi, trudnościami związanymi z rozumieniem i odczuwaniem. Przedstawiono „kamienie milowe” drogi turysta-organizator: pierwszy kontakt i ofertę, sposób zgłaszania szczególnych potrzeb, dostępność strony internetowej, dostępność dokumentów (w tym standard WCAG), dostępność punktów obsługi klienta. W przewodniku pokazano, jak zorganizować dostępny transport, zakwaterowanie, kontakt z rezydentem, zwiedzanie i atrakcje, jak przeszkolić przewodnika po atrakcjach turystycznych. Zachęcamy do lektury.
Poradnik: Turystyka dostępna [PDF, 1,56 MB]
Źródło: www.gov.pl