Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w dniu 10 grudnia 2024 roku rozpoczęło proces konsultacji publicznych treści Ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami (UD168).
Podczas spotkania konsultacyjnego 20 grudnia 2024 r. wybrzmiała szczególna potrzeba, aby omówić sposób realizacji Ustawy o asystencji osobistej wobec osób ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną lub mających bardzo złożone potrzeby komunikacyjne, zarówno z pełną zdolnością do czynności prawnych, jak i (według aktualnego stanu prawnego) częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionych.
W związku z tym, w imieniu Pana Ministra Łukasza Krasonia, pragniemy serdecznie zaprosić Państwa na spotkanie konsultacyjne na którym m.in.:
- szczegółowo omówimy propozycję brzmienia Ustawy oraz mechanizmów wsparcia w korzystaniu z asystencji osobistej wobec ww. grup osób,
- wspólnie zastanowimy się w jaki sposób można ulepszyć aktualne brzmienie Ustawy w tym zakresie oraz jakie elementy są jeszcze potrzebne, tak, aby m.in. realnie ułatwić ww. grupom osób korzystanie z asystencji osobistej, zabezpieczyć realizację ich potrzeb oraz zapewnić niezbędne bezpieczeństwo korzystania z asystencji osobistej.
Data i miejsce spotkania konsultacyjnego
Spotkanie konsultacyjne odbędzie się 7 stycznia (wtorek) 2025 roku w godzinach 10:00-13:00 w siedzibie Ministerstwa przy ulicy Nowogrodzkiej 1/3/5 w Warszawie, w sali 107, im. Andrzeja Bączkowskiego (pierwsze piętro).
W spotkaniu można wziąć udział stacjonarnie lub online (poprzez aplikację Teams).
Potwierdzenie obecności
Prosimy o mailowe potwierdzenie obecności do piątku, 3 stycznia 2025 r. do godziny 12:00, na adres: Sekretariat.min_LK@mrpips.gov.pl. W treści potwierdzenia prosimy napisać, czy obecni będą Państwo stacjonarnie czy online.
Jednocześnie serdecznie zachęcamy aby przekazać ww. zaproszenie do wszystkich osób mogących być potencjalnie zainteresowanych udziałem w spotkaniu 7 stycznia 2025 r.
Z proponowaną treścią Ustawy można zapoznać w ramach załączników, jak również na stronie: https://niepelnosprawni.gov.pl/p,185,asystencja-osobista
Ponadto wśród załączników znajdziecie Państwo dwa dokumenty w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR, Easy to Read) – omawiające konsultacje publiczne Ustawy oraz projekt Ustawy.
Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Wejście do budynku i sala są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi
- Nad wejściem do budynku znajduje się znacznik informacyjno-nawigacyjny TOTUPOINT
- Przy wejściu i na pierwszym piętrze znajduje się tablica tyflograficzna
- W budynku dostępne są windy
- Sala znajduje się na pierwszym piętrze i jest wyposażona w stacjonarną pętle indukcyjną
- Na tym samym piętrze znajduje się toaleta dla osób z niepełnosprawnościami
Jak wejść na salę?
- Wejście do budynku znajduje się od ulicy Nowogrodzkiej. Drzwi wejściowe przesuwają się do boku.
- Naprzeciwko wejścia znajduje się recepcja. Osoba pracującym na recepcji trzeba powiedzieć o celu przyjścia. Osoba pracująca na recepcji wskaże odpowiedni kierunek. Przy rozmowie z nią za pośrednictwem tabletu można skorzystać z tłumacza PJM.
- Sala znajduje się na pierwszym piętrze. Można wejść schodami lub wjechać windą. Sala znajduje się w korytarzu za zamkniętymi drzwiami.
- Do sali prowadzi kilka schodków. Dla osób poruszających się na wózku dostępny jest podnośnik (winda przyschodowa) dostępny także dla wózków elektrycznych.
- Po wejściu na salę można zająć dowolne miejsce.
W razie potrzeby skorzystania ze wsparcia tłumacza polskiego języka migowego (PJM) prosimy o przekazanie takiej informacji wraz z potwierdzeniem Państwa obecności.
W razie pytań odnośnie dostępności lub chęci zgłoszenia szczególnych potrzeb, zachęcamy do kontaktu z koordynatorką dostępności Mileną Trojanowską-Ludwin: mailowo milena.trojanowska@mrpips.gov.pl lub telefonicznie 538117845 (można wysyłać również wiadomości sms).
Załączniki
- Projekt ustawy o asystencji osobistej – ETR – Tekst łatwy do czytania i rozumienia (Word, 2,39 MB)
- Co myślisz o ustawie o asystencji osobistej – ETR – Tekst łatwy do czytania i rozumienia (Word, 244 KB)
- Projekt ustawy (Word, 116 KB)
- Uzasadnienie projektu ustawy (Word, 64 KB)
- Ocena skutków regulacji (Word, 112 KB)
- Formularz zgłaszania uwag do ustawy (Word, 32 KB)
Wiktoria Tymowska,
Sekretariat Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia