BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Plakat wystawy Caravaggio 3D na Targach Lublin oraz okulary 3D

Wystawa Caravaggio na Targach Lublin, czyli opowieści o dostępności ciąg dalszy

W roku twórczości Caravaggio, w Lublinie została zorganizowana wystawa poświęcona poznawaniu jego sztuki z użyciem technologii 3D, a dokładniej - pierwsza na świecie wystawa z wykorzystaniem technologii Anagliph red/cyjan, prezentująca dzieła tego mistrza. Wydarzenie miało miejsce na Targach Lublin przy ulicy Dworcowej 11, 12 kwietnia 2025.

Michelangelo Merisi da Caravaggio, włoski malarz tworzący w latach 1593-1610, był reformatorem malarstwa europejskiego. W swoich obrazach, zamiast przedstawiać piękno ludzkiego ciała, zwrócił się w stronę realizmu, stosował światłocień w przedstawianiu przedmiotów i postaci, wprowadzając treści psychologiczne. Caravaggio został zapomniany w XVIII i XIX, na nowo został odkryty w XX stuleciu, obecnie uznany za wielkiego artystę barokowego.

Obrazy Caravaggio, dzięki stosowaniu techniki światłocienia, „zaciemniając cienie i łapiąc obiekty w oślepiające światło” (za Wikipedią), stają się świetnymi dziełami do podziwiania w technice 3D. Reprodukcje dzieł zostały poddane bardzo starannej obróbce, która pozwoliła dostrzec (przy użyciu okularów 3D) ich głębię i różnorodne plany. Oglądając wystawę miało się wrażenie, że niektóre dzieła „wychodzą” do nas, inne zaś „otwierają się” dla widza, dając wrażenie zaglądania w głąb obrazu, dostarczając wielu ciekawych wrażeń i chęci oglądania poszczególnych dzieł po kilka razy. Na plus możemy też zaliczyć dobrą organizację, widzowie byli wpuszczani grupami, nie było tłoku, pomimo sporej ilości osób zainteresowanych wystawą. Również kurator wystawy, człowiek pełen pasji i zaangażowania, zafascynował widzów opowieściami o malarstwie Caravaggia, zwracając uwagę na jego charakterystyczne cechy, umieszczając je w ramach historycznych i artystycznych.

Jeśli zaś chodzi o dostępność budynku i sali wystawowej, są one na zadowalającym poziomie. Pod samą halę Targów Lublin można było podjechać samochodem i zaparkować bezpośrednio przy wejściu. Z boku budynku znajduje się również parking dla osób z niepełnosprawnościami, w czasie trwania wystawy miejsca parkingowe były tam dostępne. Wejście do budynku jest bezbarierowe, podłogi nie są śliskie, przy schodach znajdują się poręcze. Do sali wystawowej dochodzi winda, odpowiednio szeroka i wygodna. Na plus należy zaliczyć fakt, że dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów obowiązywała niższa o 10 zł cena biletów na wystawę, na minus, że za wjazd na parking obowiązywała ta sama stawka, jak dla pozostałych osób, czyli 10 zł. Po stronie minusów było również to, że oznakowanie wystawy nie było zbyt czytelne, po wejściu do hali, trudno było się zorientować, dokąd kierować się na wystawę Caravaggia. Zwykłe strzałki lub inne oznaczenia byłyby tutaj bardzo pomocne. W windzie także zabrakło informacji, na którym piętrze należy wysiąść, aby dotrzeć na wystawę, dlatego wysiadłyśmy z windy na półpiętrze, po czym zorientowałyśmy się, że należy pojechać wyżej i wsiadłyśmy do windy z powrotem. Myślę, że warto byłoby osobom z niepełnosprawnościami zaoszczędzić dodatkowego wysiłku.

Opracowała: Katarzyna Kierek
Konsultacja: Krystyna Andrzejuk
Zdjęcie: Kinga Zielnicka

Materiał powstał w ramach projektu „Wzmacniamy aktywność” 
realizowanego w okresie 01.01.2025 r. – 29.02.2028 r.
przez Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków PFRON 

UWAGA: Pobieranie, kopiowanie i jakiekolwiek inne wykorzystanie treści dostępnych w powyższym materiale wymaga pisemnej zgody LFOON – SW będącego właścicielem serwisu www.niepelnosprawnilublin.pl.

Facebook