Urząd Miasta Lublin kontynuuje działania na rzecz poprawy dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W ośmiu lokalizacjach Urzędu pojawiło się 10 stanowiskowych, przenośnych pętli indukcyjnych wspierających osoby z niepełnosprawnością słuchu.
– Po raz kolejny udowadniamy, że Urząd Miasta Lublin jest miejscem otwartym i przyjaznym dla wszystkich. Konsekwentnie rozwijamy działania zwiększające dostępność usług dla mieszkańców, pokazując, że potrzeby i oczekiwania osób z różnymi niepełnosprawnościami są dla nas naprawdę ważne. Przyjazność i uniwersalność Urzędu Miasta, w tym szczególnie punktów obsługi mieszkańców, nie ogranicza się wyłącznie do rozwiązań architektonicznych. To również różnorodne formy komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami. Dzięki zakupionym pętlom indukcyjnym osoby korzystające z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych mogą być obsługiwane w komfortowych dla siebie warunkach. Zapewnienie pełnej dostępności w urzędzie to proces rozłożony w czasie, stąd każdego roku podejmujemy kolejne działania. Niedawno zakończyliśmy oznakowanie pomieszczeń w Ratuszu alfabetem Braille’a, a w tym roku planujemy jeszcze kilka dodatkowych zadań związanych z poprawą dostępności Urzędu
– mówi Anna Augustyniak, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Społecznych.
Pętle indukcyjne, gdzie trafiły?
Pętle indukcyjne to najbardziej przyjazne i łatwe w obsłudze systemy, które wspomagają słyszenie osobom posługującym się nowoczesnymi, wyposażonymi w cewki indukcyjne, aparatami słuchowymi lub osób, które mają implanty ślimakowe. Dzięki pętli osoba w aparacie słyszy dokładnie źródło dźwięku, a hałas z otoczenia jest wygłuszany.
Nowe pętle indukcyjne trafiły m.in. do:
- Biur Obsługi Mieszkańców (ul. Wieniawska 14, Kleeberga 12a, Nowy Świat 38, Filaretów 44 i Szaserów 13-15),
- Wydziału Komunikacji (ul. Czechowska 19a),
- Biura Polityki Młodzieżowej (ul. Spokojna2)
- oraz Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (ul. Magnoliowa 2).
Czym są pętle indukcyjne?
Kompaktowe urządzenia są wyposażone we wbudowane mikrofony, a ich zasada działania jest bardzo prosta. Mikrofony „zbierają” naturalny szum występujący w pomieszczeniu i za ich pośrednictwem sygnał jest przekazywany dalej poprzez wzmacniacz pętli indukcyjnej do aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego odbiorcy. Dzięki temu osoba jest obsłużona w komfortowych dla niego warunkach, bez szumów i bez stresu, że nie usłyszy przekazywanej informacji. Dzięki swojej konstrukcji pętle będą mogły być wykorzystywane przez wielu pracowników na różnych stanowiskach. Urzędnicy zostali już przeszkoleni z ich użytkowania.
Pętle indukcyjne znajdują się również w punkcie obsługi pasażerów Dworca Lublin oraz Ośrodku Informacji Osób z Niepełnosprawnościami i ich Rodzin Wydziału ds. Osób Niepełnosprawnych Urzędu Miasta Lublin. Pętlę posiada także Wydział Kultury, który nieodpłatnie wypożycza ją na wydarzenia kulturalne organizacjom pozarządowym, instytucjom kultury i innym podmiotom działającym w sferze non profit.
Pomoc tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line i bezpośrednia
Urząd Miasta Lublin pamięta również o osobach niesłyszących, które mogą korzystać z dostępnego w każdej komórce organizacyjnej Urzędu Miasta, tłumacza Polskiego Języka Migowego on-line. Jeżeli osoba chce bezpośrednio skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego podczas załatwiania sprawy w Urzędzie może zgłosić umówienie takiej wizyty pod adresem tlumaczpjm@lublin.eu lub osobiście w Biurze Obsługi Mieszkańców przy ul. Wieniawskiej 14 w Punkcie Informacyjnym w dniach od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-15:00.
Źródło: lublin.eu
