BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu TPK tel. 800 137 200 JEDEN BEZPŁATNY NUMER DLA CAŁEJ POLSKI. Obok zdjęcie: Kobieta ze słuchawkami na uszach i ołówkiem w ręku patrzy na monitor laptopa. Ubrana jest w biały fartuch lekarski

TPK – Twoja pomoc medyczna w godzinach wieczornych, w weekendy i święta (także w PJM)

Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK).

Pacjenci, którzy zawonią pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200, otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta.
Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.

Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu.

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK.

Jeden numer dla całej Polski

Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom.

Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Pomoc medyczna w nocy, w weekendy i święta? Otrzymasz ją w TPK

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ.

Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

Zadzwoń, jeśli potrzebujesz nagłej pomocy medycznej, konsultacji, e-recepty lub e-skierowania.

TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta, a stan zdrowia budzi Twój niepokój, wtedy możesz skorzystać ze zdalnej porady z pielęgniarką lub położną, bądź z lekarzem.

Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8:00 – 18:00, od poniedziałku do piątku)
  • a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jak wygląda rozmowa?

Po połączeniu, pacjent wysłucha krótki komunikat, informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Dowiedz się więcej i w razie nagłego zachorowania w nocy, weekendy lub święto, wybierz Teleplatformę Pierwszego Kontaktu

Godziny działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu:

  • od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego (czyli w nocy)
  • oraz w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8:00 do 8:00 dnia następnego (czyli przez 24 godziny na dobę).

Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 137 200.

Możesz skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego:

Plakat promujący wydarzenie. Z lewej tytuł: Teleplatforma Pierwszego Kontaktu TPK 800 137 200. Po prawej zdjęcie pielęgniarki w błękitnym mundurze na telefonie. Poniżej tekst w układzie grafiki SmartArt: Jeśli... Twój POZ zakończył już pracę, a jest: PONIEDZIAŁEK-PIĄTEK (między 18:00 a 8:00), SOBOTA, NIEDZIELA LUB INNY DZIEŃ WOLNY OD PRACY. A Ty... - nagle zachorujesz, - potrzebujesz porady medycznej, ale Twój stan zdrowia nie zagraża życiu Skorzystaj z... Teleplatformy Pierwszego Kontaktu od NFZ bez wychodzenia z domu. Zadzwoń pod numer 800 137 200 - połączenie bezpłatne Otrzymasz przez telefon: profesjonalną poradę medyczną pielęgniarki, położnej lub lekarza. Zapisz numer 800 137 200 i dowiedz się więcej na: www.nfz.gov.pl. Bezpłatna i fachowa porada jest dostępna w Polsce, w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim. Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu mogą korzystać osoby niesłyszące. Na dole pasek z kodem QR, ikoną tłumacza języka migowego i logotypami Ministerstwa Zdrowia oraz NFZ.

Małgorzata Bartoszek
Rzecznik Prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego
Narodowego Funduszu Zdrowia
Pełnomocnik ds. kontaktów zewnętrznych

tel. 81 531 06 02
e-mail: rzecznik.prasowy@nfz-lublin.pl

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies