Piotr Drożdżak po prawie roku czasu, powraca do Galerii Art Brut z wystawą ,,Reset malarza”, od nowa pokazuje nam swoje prace, tym razem najnowsze: świat zwierząt, architekturę i kilka prosto ,,spod pędzla” obrazy z tematem wiodącym w Jego twórczości, pociągi.
Recenzja z wystawy
Galeria Art Brut, Centrum Kultury w Lublinie, 1 maja– 31 maja 2016 r.
Tak jak rok temu, zachwyca odbiorcę swoich płócien i rysunków: kunsztem, pracowitością i dużym pietyzmem z jakim prace zostały wykonane. Są pośród nich kolorowe ryciny zwierząt, dzikich, prehistorycznych, ale też rodzimych, występujących w polskim krajobrazie, bociany, pawie, kuropatwy… Wśród dzieł autora odnajdujemy także czarno-białą lub sepiową architekturę, wykonaną cienkopiszącym narzędziem. Drożdżak rejestruje i uchwyca stare kościoły, kapliczki, katedry, najczęściej motywy architektury sakralnej, zapamiętanej i przeniesionej na papier w ciekawym kadrze, od frontu fasady, zawsze pośród przyrody i gałęzi drzew. Przedstawiony temat jest dla Niego najważniejszy, pomija świadomie subtelności tła, nieba, chmur i drgającego powietrza. Konstrukcja budowli, detal, boniowanie na elewacji, które dają ciekawą graficzną fakturę, wiodą na szkicu prym. Drożdżak w tej prezentacji zapisuje historię, zatrzymuje w kadrze miejsca ważne i zabytkowe, które mogą wkrótce przeminąć. Pośród prac jest wyróżniający się obraz olejny: stara, stacyjka hrubieszowska. Z pieczołowitością odtwarza każdy jej szczegół, kolor, klimat wokół niej. Zaznajomiony miłośnik historii architektury wie, że jest to punkt na mapie zabytków, który może zniknąć, może zostać unicestwiony, gdyż jak wieści głoszą, obiekt przeznaczony jest do rozbiórki. Piotr Drożdżak pomimo swojej twórczości, określonej jako prymitywnej, naiwnej, surowej, wykazuje się dobrym smakiem, gustem plastycznym i niewyuczonym wyczuciem tematu. Jego twórczość ma znamiona naturalnego artyzmu.
W swoim zbiorze rysunków i obrazów, ma także kopię obrazu mistrza Van Gogha; praca- rysunek kredką odznacza się wiernymi proporcjami, trafnością kolorystyczną, matematycznym pociągnięciem linii perspektywy ,, krzywej , złotej Van Gogha perspektywy”, która pomimo skomplikowanego rysunku wnętrza pomieszczenia kawiarnianego, jest w wykonaniu naszego autora doskonale wykreślona, rycina w całości ma charakter pierwowzoru, choć wykonana jest za pomocą zwykłych ogólnodostępnych kredek świecowych, o podstawowej gamie kolorystycznej.
Wystawa ,,Reset malarza”, nie mogłaby odbyć się bez najnowszych prac Drożdżaka i Jego ukochanych pociągów. Trzy, jeszcze ciepłe obrazy, wykonane techniką olejną, zachwycają precyzją, tonacją, kompozycją, świetnym ,,filmowym” ujęciem, jakby najodpowiedniejszym, by pokazać odbiorcy urodę lokomotyw i pociągów. Widoczny w tych malowidłach jest subtelny postęp, delikatne tendencje i sugestie; czy świadome? czy intuicyjne? Tego pewnie się nie dowiemy, ale widz o wyrafinowanym guście, wnikliwym spojrzeniu, zauważy namiastki kubistycznego tła, koloryzm pierwszego planu, zachaczający aż po surrealistyczne barwy i tony, impresjonistycznie kładzenie plamy… Piotr Drożdżak używa pigmentów, ale w naszej percepcji, percepcji odbiorcy, jest to paleta różnorodnych, finezyjnych barw i napięć. To wszystko zachwyca i cieszy oko. Autor wystawy jest tajemniczą postacią w sztuce Art Brut; zaskakuje nowymi rozwiązaniami, jednocześnie jest wierny swoim, przez siebie wypracowanym zasadom i metodom.
Z przyjemnością prezentujemy twórczość Piotra Drożdżaka, po raz kolejny w Galerii Art Brut. Najnowsze Jego prace to doskonała inicjacja twórczości i cieszymy się, że ponownie załadował system swojej wrażliwości, aby wynik Jego umiejętności wystartował w naszej Galerii.
Na wystawę zapraszamy do 31 maja, także 31 maja, o godz. 17.00 odbędzie się uroczysty Finisaż i spotkanie z artystą. Tu trzeba być! To trzeba zobaczyć!
Instruktor Fundacji Teatroterapii Lubelskiej
Agnieszka Wójtowic