Wyłudzanie pieniędzy czy danych nie tylko od osób starszych nie traci na popularności. A w ostatnich tygodniach czy wręcz w dobie pandemii statystyki oszukanych ludzi rosną i co rusz słychać, widać czy wyczytać w mediach informacyjnych można o kolejnej oszukanej osobie, która utraciła oszczędności lub swoje dane.
Utrata danych może być o tyle niebezpieczna, że ktoś może na nasze dane wyłudzić kredyt lub wziąć pożyczkę! Na oszustwo najbardziej narażeni są ludzie mieszkający samotnie, bez rodziny. Ludzie w podeszłym wieku najczęściej nie zdają sobie sprawy z zagrożenia i – z typową dla siebie otwartością – chętnie nawiązują kontakty z obcymi. Każdy może zostać oszukany – czy to młody czy senior lub niepełnosprawny.
Najczęściej spotykane przypadki oszustw, na które trzeba uważać !
- Na wnuczka: dzwoni ktoś podający się za rodzinę lub przyjaciela rodziny i prosi o pomoc finansową w związku z wypadkiem, chorobą albo wyjątkową okazją do zarobienia pieniędzy. Sytuacja jest nagła i wymaga natychmiastowej reakcji ze strony seniora i uniemożliwienie kontaktu z kimkolwiek
- Na policjanta: Dzwoni policjant i informuję, że grupa przestępcza chce ofiarę okraść – np. z lokat w banku i prosi o współpracę.
- Na zaliczkę, przedpłatę czy nadpłatę: Nakłanianie do przesłania pieniędzy z góry za jakiś produkt lub usługę lub przekazanie czeku na kwotę wyższą niż ustalona cena, z prośbą o odesłanie nadwyżki środków za pośrednictwem przekazu pieniężnego (jednak czek okazuje się fałszywy).
- Na ofertę pracy: Prośba o przesłanie pieniędzy w zamian za przyjętą propozycję zatrudnienia.
- Na loterię, nagrodę: Zawiadomienie o wygranej na loterii i prośbę o wysłanie pieniędzy, aby móc odebrać nagrodę.
- Na nieruchomość: Oferta wynajmu/zakupu nieruchomości i prośba Cię o wysłanie pieniędzy, podając przyczyny, które wydają się zasadne, jednak nieruchomość nie jest prawdziwa.
- Na zakupy przez internet: Prośba o przesłanie pieniędzy w celu zapłaty za produkt, przedmiot aukcji lub usługę reklamowaną przez Internet.
- Na znajomości: Ofiara poznaje kogoś przez internet, związuje się z tą osobą, a następnie jest proszona o przysłanie pieniędzy
- Na chwilówkę: Propozycja unikalnej promocji uzyskania pożyczki, potem okazuje się, że faktyczne oprocentowanie jest bardzo wysokie
- Na pracownika administracji, hydraulika, pracownika socjalnego, spółdzielni, itd: Pod pretekstem wywiadu środowiskowego, sprawdzenia stanu technicznego instalacji w mieszkaniu, wykorzystując chwile nieuwagi, dokonywane są kradzieże pieniędzy lub kluczy do mieszkania;
- Na dostawcę prądu / usług telekomunikacyjnych: W ramach fałszywej promocji podkładane są umowy z zawyżonymi stawkami z inną firmą.
Oszuści działają różnymi metodami i co rusz wymyślają nowe!
Aby się zabezpieczyć przed utratą danych lub pieniędzy – wystarczy pamiętać o kilku zasadach:
- zawsze bądź ostrożny, czujny i przewidujący
- Policja nigdy nie prosi telefonicznie o przekazywanie pieniędzy lub kosztowności czy danych osobowych obcym osobom – jeśli otrzymasz taki telefon bądź pewien że to oszust
- jeśli ktoś telefonicznie prosi cię o pieniądze i masz wątpliwości z kim rozmawiasz skontaktuj się z najbliższymi lub Policją dzwoniąc pod numer 112 – zablokuj również ten numer!
- zawsze chroń swoje dane i dokumenty tożsamości/płatnicze – nie podawaj i nie udostępniaj ich osobom trzecim pochopnie! Upewnij się, czy na pewno jest to konieczne i czy instytucja, którą reprezentuje osoba jest sprawdzona.
- Pamiętaj, że w świetle nowych przepisów kopiowanie, skanowanie dokumentów tożsamości jest zabronione! – UODO
- Zabezpiecz się na przyszłość i skorzystaj z usługi Alerty BIK
Dzięki niej otrzymasz powiadomienie sms lub email za każdym razem, gdy do banku wpłynie wniosek kredytowy złożony na Twoje dane osobowe – BIK
Więcej informacji o oszustwach/przestępstwach i sposobach zabezpieczania się m.in w internecie znajdziecie Państwo w poniższych linkach: