BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

mObywatel 2.0. Jak ilustracją wspierać osoby głuche? [nagrania w PJM oraz z audiodeskrypcją]

To, że ilustracje w aplikacjach mobilnych są ważne, nie jest niczym zaskakującym. Niedawno mieliśmy jednak okazję przekonać się, dlaczego są bardzo ważne. Wszystko to dzięki badaniu z osobami głuchymi. Czego dotyczyło i jakie były jego wyniki?

Cały proces przeprowadzili eksperci i ekspertki z Centralnego Ośrodka Informatyki z zespołu badań oraz zespołu dostępności cyfrowej. Pytaliśmy użytkowników o ich doświadczenia w korzystaniu z różnych produktów cyfrowych, w tym także o naszą aplikację mObywatel 2.0.

Z myślą o wszystkich

Zależało nam na tym, by poznać doświadczenia osób głuchych w korzystaniu z mObywatela 2.0; co im się podoba, czy wszystko jest zrozumiałe, co moglibyśmy zmienić, żeby ułatwić im korzystanie z aplikacji. Podczas wywiadów zebraliśmy także uwagi o ilustracjach w aplikacji i o tym, na co zwracają uwagę osoby głuche.

Pod tym tekstem znajdziecie ekran, który możecie pobrać na swój komputer, aby lepiej zrozumieć, o czym mówimy. Jest to ekran z samouczka mObywatela 2.0 i dotyczy bezpieczeństwa danych w aplikacji.

Język polski to duże wyzwanie

Podczas wcześniejszych badań z użytkownikami zauważyliśmy, że użytkownicy często pomijają ekrany samouczka. Nie czytają dokładnie tekstów na ekranach, tylko szybko przesuwają po nich wzrokiem. Większość użytkowników chce w ten sposób zaoszczędzić czas. Jednak dla osób głuchych zapoznanie się z treścią może stanowić dodatkowe wyzwanie. Dlaczego?

Dla osób głuchych język polski jest często językiem drugim, obcym – pierwszym jest polski język migowy (PJM). PJM różni się od języka polskiego gramatyką, dlatego nauka języka polskiego jest wyzwaniem dla osób głuchych.

Gdy projektujemy treści do aplikacji, czasami musimy używać długich i trudnych słów, takich jak „rejestry państwowe”, „szyfrowanie” czy „certyfikowanie”. Takie słowa mogą stanowić trudność, nie tylko dla osób głuchych, ale także dla wielu użytkowników słyszących. Znalezienie prostszych słów bywa wyzwaniem, dlatego ilustracje są tak ważne – wspierają zrozumienie tekstu.

Czytelna informacja to dbanie o większą dostępność

Wróćmy do omawianego ekranu samouczka. Dlaczego jest to dobry przykład ilustracji, która pomaga osobom głuchym (i nie tylko im) zrozumieć treści na tym ekranie?

Ilustracja, która znajduje się na ekranie, kilkukrotnie podkreśla ideę ochrony. Widzimy na niej ochroniarza, kłódkę i tarczę. Dzięki temu, nawet jeśli w tekście pojawiają się trudne słowa, to użytkownik może podeprzeć się ilustracją, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał tekst.

Kluczem do sukcesu jest to, aby ilustracja niosła ze sobą czytelną treść i przekładała na język wizualny najważniejszą myśl zawartą w tekście. Jeden z naszych użytkowników tak opisał omawiane przez nas ekrany samouczka:

"Ekrany były zrozumiałe, lubię, jak są obrazki i teksty – nawet jeśli nie rozumiem wszystkiego, to dodatkowa szansa na to, żeby się domyślić"

Dla użytkowników, dla których tekst może być trudny, czytelna ilustracja ułatwia zrozumienie tekstu. W ten sposób, gdy uwzględniamy potrzeby osób głuchych, pomagamy także innym użytkownikom, dla których niektóre słowa lub tekst są niezrozumiałe.

Nagrania w polskim języku migowym Piktogram obrazujący tłumacza języka migowego o aplikacji mObywatel 2.0

Zdajemy sobie sprawę z trudności, które napotykają osoby głuche podczas korzystania z aplikacji mObywatel 2.0. Dla osób głuchych, które posługują się polskim językiem migowym, najlepszym rozwiązaniem są treści w PJM.

Na stronie info.mobywatel.gov.pl jest możliwość połączenia z tłumaczem polskiego języka migowego  Piktogram obrazujący tłumacza języka migowego

W zakładce Usługi i Dokumenty niektóre z usług i dokumentów w aplikacji mają już nagraną instrukcję obsługi w PJM Piktogram obrazujący tłumacza języka migowego. Są to:

aplikacja mObywatel 2.0 z audiodeskrypcją

Filmy instruktażowe dotyczące usług w mObywatelu 2.0 mają też wersję z audiodeskrypcją, czyli głosowym opisem tego, co dzieje się na ekranie – dla osób z wadami wzroku.

Wideo

Źródło: www.gov.pl

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies