BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Logo z znakiem: PKP

Kolej a dostępność

Czy dworce kolejowe i tabor szynowy spełniają kryteria dostępności dla osoby z niepełnosprawnością?

Planowanie i wsparcie podczas podróży

Każdą podróż należy zaplanować a pasażerowie z ograniczoną mobilnością powinni ją przygotować znacznie wcześniej. Należy sprawdzić rozkład jazdy, zakupić bilet oraz zgłosić przewoźnikowi (np. mailowo) o planowaniu takiej podróży.

Przewoźnik albo zarządca dworca musi przekazać informację o takim pasażerze dalej do kolejnej instytucji, która ma zapewnić pomoc na dalszym etapie podróży.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 Rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej, w sytuacji, która wymaga specjalnej uwagi należy dostosować usługę dostępności dla wszystkich pasażerów do szczególnych potrzeb takiej osoby.

Bariery w transporcie kolejowym.

Osoby niepełnosprawne ruchowo i na wózkach często nie mają możliwości przedostania się na perony, zdecydowanie najwięcej przeszkód spotykają na dworcach. Problemy objawiają się w różnicach poziomu drzwi wagonu i peronu – dla wielu osób niepełnosprawnych oraz starszych pokonanie stromego podejścia do wagonu jest dużym wysiłkiem.

Brak także informacji w rozkładzie kursów dla wózków z platformami wjazdowymi–wózki elektryczne ważą ponad 120 kg.

Osoby z niepełnosprawnością ruchowo są uprawnione do skorzystania z przedziału specjalnego. Należy, więc pamiętać by zgłosić chęć zajęcia takiego przedziału u kierownika pociągu.

Ograniczona możliwość skorzystania z takich informacji zawartych na stronach przewoźników kolei przez osoby z niepełnosprawnością prowadzi nie tylko do wykluczenia cyfrowego, ale również społecznego.

Dla osób z niepełnosprawnością podróżowanie pociągiem wciąż jest korzystniejsze finansowo, ponieważ przewoźnicy kolejowi muszą respektować ulgi ustawowe, a dodatkowo podróż jest wygodniejsza niż autokarem, zawsze, bowiem można wstać, rozprostować kości, skorzystać z toalety.

Mamy nadzieję, że podjęte przez PKP działania zaowocują nową jakością obsługi osób z niepełnosprawnością. Zwiększając tym samym dostępność rozwiązań technicznych i organizacyjnych w sposób, jakiego oczekują tego użytkownicy. Swobodne przemieszczanie się zdecydowanie umożliwiać będzie aktywność w życiu społecznym i zawodowym osób z niepełnosprawnością.

Ostatnio moderator naszego Biuletynu, który porusza się na elektrycznym wózku, odbył samodzielnie podróż pociągiem do Gdańska. Wcześniej poinformował personel dworca, że będzie potrzebował pomocy i taką pomoc otrzymał.

Konduktorzy byli bardzo mile  nastawieni, co jakiś czas przychodzili i pytali czy nic nie trzeba pomóc. Podczas podróży zauważyłem, że w toalecie znajduje się rozkładany podjazd po którym osoba na wózku może z niewielką pomocą wjechać i wyjechać z pociągu. – Mateusz Urbański”

Kamil Artur Kuliński

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies