Dla 5 mln Polaków z różnymi rodzajami niepełnosprawności brak dostępności jest codziennością. Fundacja Avalon chce sprawić, by bariery przeszły do historii.
W ramach kampanii „Epoka dostępności” zachęca ona do zaangażowania się w walkę o dostępność.
Celem ogólnopolskiej kampanii „Epoka dostępności” jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ na powstawanie barier dla osób z niepełnosprawnościami mają wszyscy obywatele. Działania zwracają uwagę na fakt, że bariery występują właściwie w każdym aspekcie życia osób z niepełnosprawnością. Do tego, by je pokonać, ważne jest nie tylko wdrożenie skutecznych działań systemowych przez władze, instytucje czy firmy. Potrzebne jest także wsparcie całego społeczeństwa. Dostępność powinna być w interesie wszystkich i każdy powinien ją wspierać i o nią walczyć.
Wystawa Barier
Muzeum. Grupa siedmiu osób podążających za przewodniczką. Wspólnie oglądają eksponaty symbolizujące brak dostępności – porzucone hulajnogi, niezrozumiałe oznaczenia produktów, brak windy, napisów czy tłumaczenia w PJM. Tak wygląda Wystawa Barier w najnowszym spocie Fundacji Avalon, przygotowanym w ramach kampanii.
Startującą właśnie kampanią Fundacja zachęca do przejścia do „Epoki dostępności”. W tej epoce ograniczenia staną się historią i faktycznie będą mogły być prezentowane jako eksponaty muzealne.
Chcąc mieć wpływ na rzeczywistość osób z niepełnosprawnościami, Fundacja Avalon zaprosiła do udziału w kampanii dziesięcioro z nich.
Opowiedziały one o swoich doświadczeniach związanych z barierami stojącymi na co dzień na ich drodze. Część z uczestników projektu będzie można zobaczyć w spocie przygotowanym na potrzeby kampanii. Wystąpili m.in.:
- Kamil Otowski, dwukrotny medalista igrzysk paraolimpijskich w Paryżu, poruszający się na wózku oraz Przemysław Świercz, były kapitan reprezentacji Polski w Amp futbolu, który stracił nogę w wypadku motocyklowym. Obaj niemal każdego dnia mierzą się nie tylko z wyzwaniami w sporcie, ale też z architektonicznymi barierami na polskich ulicach.
- Katarzyna Dinst, niskorosła ekspertka ds. dostępnego projektowania, wskazująca na bariery mentalne i błędne przeświadczenie, że rozwiązania zapewniające dostępność nie są warte wdrażania.
- Agnieszka Kondracki, głucha twórczyni internetowa znana jako Uszkoloszka, regularnie napotyka bariery komunikacyjne i brak dostępności w kulturze oraz dostępie do informacji.
- Adrian Now, niewidomy twórca internetowego kanału „W ciemno” wspomina m.in. o braku dostępności technologicznej.
- Tola Będzikowska, dziewczynka z Zespołem Downa, Paulina Lomber modelka chorująca na dyskopatię i ZZSK oraz Michał Figurski, który przeszedł udar w wyniku powikłań cukrzycowych każdego dnia walczą ze stereotypami i brakiem empatii w społeczeństwie.
Kampania współfinansowana jest ze środków PFRON. Wspiera ją Muzeum Narodowe w Krakowie.
Źródło: marketingprzykawie.pl