BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Kobieta stoi zamężczyzną na wózku inwalidzkim, oboje uśmiechnięci. Po lewej stronie tekst: Fundusze Europejskie na uczelniane centra wiedzy o dostępności, a na dole znajdują się logo organizacji finansujących

Fundusze Europejskie na uczelniane centra wiedzy o dostępności.

Jedenaście polskich uczelni rozpocznie działalność centrów wiedzy o dostępności, dzięki wsparciu finansowemu z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło blisko 47 mln zł na propagowanie wiedzy o dostępności oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, co ma prowadzić do wypracowania innowacyjnych produktów i usług w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego.

W wyniku konkursu „Centra wiedzy do dostępności” NCBR wyłoniło do realizacji projekty 11 szkół wyższych. Są to:

  • Politechnika Warszawska
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Politechnika Wrocławska
  • Collegium Verum
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Średnia wartość dofinansowania dla każdego z nich wynosi prawie 4,3 mln zł.

Projektowanie z myślą o wszystkich

Celem projektów realizowanych przez centra wiedzy o dostępności jest wsparcie podmiotów zainteresowanych zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy w zakresie poprawy dostępności przestrzeni, obiektów, produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego. Szacuje się, że w Polsce około 5,4 mln osób deklaruje niepełnosprawność (dane z 2021 r.), a grupa osób ze szczególnymi potrzebami jest jeszcze liczniejsza.

Doświadczenie NCBR w działaniach na rzecz dostępności

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma bogate doświadczenie w zakresie zapewniania dostępności. W perspektywie finansowej 2014-2020 około 200 uczelni skorzystało ze środków europejskich w ramach trzech konkursów „Uczelnia dostępna”, co pozwoliło na usunięcie wielu barier utrudniających dostęp do edukacji. Wartość tych projektów wyniosła około 690 mln zł. Centrum przeprowadziło również nabór „Projektowanie uniwersalne”, w którym 31 szkół wyższych otrzymało dofinansowanie na łączną kwotę blisko 36 mln zł. Środki te przeznaczono na opracowanie i wdrożenie zajęć z zakresu projektowania uniwersalnego.

Nowe możliwości dla uczelni

Środki z FERS pozwolą beneficjentom na:

  • Utworzenie lub rozszerzenie działalności istniejącego centrum wiedzy o dostępności.
  • Współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni.
  • Prowadzenie analiz dotyczących dostępności, w tym projektowania uniwersalnego.
  • Prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego dla podmiotów zewnętrznych.
  • Upowszechnianie zasad dostępności.

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dofinansowaniem na „Centrum wiedzy o dostępności UMCS”

UMCS otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „Centrum wiedzy o dostępności UMCS”. Celem projektu jest rozwój i propagowanie wiedzy o dostępności, w tym projektowaniu uniwersalnym oraz wypracowanie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym innowacyjnych rozwiązań w obszarach:

  1. Dostępna edukacja: Eliminowanie barier w edukacji, tworzenie uniwersalnych rozwiązań.
  2. Dostępna komunikacja publiczna: Ułatwienie dostępu do informacji i komunikacji.
  3. Dostępne środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych: Tworzenie inkluzywnych środowisk pracy.

Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym. Instytut wniesie swoją wiedzę i doświadczenie, wzbogacając interdyscyplinarny charakter Centrum i aktywnie uczestnicząc w realizacji zadań związanych z dostępną edukacją.

Grupy docelowe:

  • UMCS jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia.
  • Osoby fizyczne zainteresowane tematyką dostępności, w szczególności z sektora edukacji (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe), podmiotów gospodarczych oraz instytucji publicznych.

Informacje o projekcie:

  • Termin realizacji: 1 września 2025 r. – 29 lutego 2029 r.
  • Wartość projektu: 4 840 364,38 zł
  • Wysokość dofinansowania: 4 695 153,44 zł

Notatka została sporządzona na podstawie informacji ze źródeł: www.gov.pl oraz www.umcs.pl

Facebook