Jedenaście polskich uczelni rozpocznie działalność centrów wiedzy o dostępności, dzięki wsparciu finansowemu z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczyło blisko 47 mln zł na propagowanie wiedzy o dostępności oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, co ma prowadzić do wypracowania innowacyjnych produktów i usług w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego.
W wyniku konkursu „Centra wiedzy do dostępności” NCBR wyłoniło do realizacji projekty 11 szkół wyższych. Są to:
- Politechnika Warszawska
- Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
- Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
- Uniwersytet w Siedlcach
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
- Politechnika Wrocławska
- Collegium Verum
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Średnia wartość dofinansowania dla każdego z nich wynosi prawie 4,3 mln zł.
Projektowanie z myślą o wszystkich
Celem projektów realizowanych przez centra wiedzy o dostępności jest wsparcie podmiotów zainteresowanych zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy w zakresie poprawy dostępności przestrzeni, obiektów, produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego. Szacuje się, że w Polsce około 5,4 mln osób deklaruje niepełnosprawność (dane z 2021 r.), a grupa osób ze szczególnymi potrzebami jest jeszcze liczniejsza.
Doświadczenie NCBR w działaniach na rzecz dostępności
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma bogate doświadczenie w zakresie zapewniania dostępności. W perspektywie finansowej 2014-2020 około 200 uczelni skorzystało ze środków europejskich w ramach trzech konkursów „Uczelnia dostępna”, co pozwoliło na usunięcie wielu barier utrudniających dostęp do edukacji. Wartość tych projektów wyniosła około 690 mln zł. Centrum przeprowadziło również nabór „Projektowanie uniwersalne”, w którym 31 szkół wyższych otrzymało dofinansowanie na łączną kwotę blisko 36 mln zł. Środki te przeznaczono na opracowanie i wdrożenie zajęć z zakresu projektowania uniwersalnego.
Nowe możliwości dla uczelni
Środki z FERS pozwolą beneficjentom na:
- Utworzenie lub rozszerzenie działalności istniejącego centrum wiedzy o dostępności.
- Współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni.
- Prowadzenie analiz dotyczących dostępności, w tym projektowania uniwersalnego.
- Prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego dla podmiotów zewnętrznych.
- Upowszechnianie zasad dostępności.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dofinansowaniem na „Centrum wiedzy o dostępności UMCS”
UMCS otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „Centrum wiedzy o dostępności UMCS”. Celem projektu jest rozwój i propagowanie wiedzy o dostępności, w tym projektowaniu uniwersalnym oraz wypracowanie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym innowacyjnych rozwiązań w obszarach:
- Dostępna edukacja: Eliminowanie barier w edukacji, tworzenie uniwersalnych rozwiązań.
- Dostępna komunikacja publiczna: Ułatwienie dostępu do informacji i komunikacji.
- Dostępne środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych: Tworzenie inkluzywnych środowisk pracy.
Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym. Instytut wniesie swoją wiedzę i doświadczenie, wzbogacając interdyscyplinarny charakter Centrum i aktywnie uczestnicząc w realizacji zadań związanych z dostępną edukacją.
Grupy docelowe:
- UMCS jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia.
- Osoby fizyczne zainteresowane tematyką dostępności, w szczególności z sektora edukacji (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe), podmiotów gospodarczych oraz instytucji publicznych.
Informacje o projekcie:
- Termin realizacji: 1 września 2025 r. – 29 lutego 2029 r.
- Wartość projektu: 4 840 364,38 zł
- Wysokość dofinansowania: 4 695 153,44 zł
Notatka została sporządzona na podstawie informacji ze źródeł: www.gov.pl oraz www.umcs.pl