BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Pamiątkowe zdjęcie grupy kobiet: Dyrekcja i Rada Rodziców Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lublinie

Dzień otwarty w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Lublinie, 13.03.2025 r.

W czwartek, 13 marca 2025 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Lublinie, przy ul. Głuskiej 5 odbył się Dzień Otwarty Szkoły Podstawowej nr 53.

Program dnia obfitował w liczne atrakcje, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Goście mieli okazję uczestniczyć w prezentacji oferty edukacyjnej, przygotowanej przez dyrekcję, nauczycieli, pedagogów oraz Radę Rodziców SOSW nr 2. Dzięki organizacji wydarzenia, rodziny zainteresowane edukacją mogły lepiej poznać różnorodne metody pracy szkoły, dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami.

Przebieg

Wydarzenie rozpoczęła Pani Dyrektor mgr Iwona Lal, która bardzo serdecznie powitała zgromadzonych gości i zapowiedziała występ artystyczny. Przed publicznością wystąpiła grupa uczennic i uczniów szkoły, ubranych w stroje ludowe. Dzieci przedstawiły inscenizację taneczno-ruchową do humorystycznej piosenki o trzech krasnoludkach, zatytułowanej „Za górami, za lasami”:

„Za górami, za lasami, za dolinami.
Żyli byli trzej krasnale nie górale,
Trzech ich było, trzech z fasonem,
Dwóch wesołych, jeden smutny bo miał żonę.

A ta żona była jędza no i basta,
Miała wałek taki wielki jak od ciasta,
I tym wałkiem, kiedy chciała
Swego męża krasnoludka wałkowała.

Już krasnalek taki chudy jak niteczka,
Już krasnalek taki cienki jak karteczka,
Ale żona uważała że jest gruby,
Więc go dalej wałkowała.

Już krasnalek zwałkowany w trumnie leży,
Że od wałka żony zginął, nikt nie wierzy,
Gdy rodzinka w głos płakała,
Żona jędza jeszcze trumnę wałkowała”.

Tekst piosenki oraz tancerze, pełni pozytywnej energii, wprowadzili gości w dobry nastrój, pozwalając poczuć ciepłą atmosferę, panującą w placówce. 

Po występie tanecznym, głos ponownie zabrała Pani Dyrektor mgr Iwona Lal, wspierana przez Panią Wicedyrektor mgr Beatę Sokołowską. Dyrekcja zaprezentowała najważniejsze informacje o funkcjonowaniu placówki. Dzięki przygotowanej prezentacji, rodzice mogli poznać szczegóły dotyczące organizacji klas, rodzajów zajęć obowiązkowych i dodatkowych, a także ofertę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Pani Dyrektor szczególnie podkreśliła znaczenie indywidualnego podejścia do uczniów, które jest fundamentem pracy Ośrodka. Uczestnicy wydarzenia mieli również okazję do zadawania pytania, co umożliwiło lepsze zrozumienie codziennego życia szkoły i metod pracy a także rozwiało istniejące wątpliwości.

Po części oficjalnej, gości podzielono na trzy grupy, które niezależnie od siebie, udały się na zwiedzanie budynku szkoły. Była to doskonała okazja, by na własne oczy zobaczyć dostosowane do potrzeb uczniów: sale lekcyjne, pracownie przedmiotowe oraz sprzęt, z którego korzystają uczniowie. Podczas wizyty goście mieli także szansę poznać nauczycieli i terapeutów, którzy każdego dnia wspierają rozwój dzieci. Obserwowanie uczniów w trakcie zajęć było dla rodziców cennym doświadczeniem, które pozwoliło im poczuć atmosferę placówki.

Po intensywnym dniu zwiedzania, rodziców zaproszono na słodki poczęstunek przy filiżance kawy lub herbaty. Goście mogli skosztować pysznej szarlotki, przygotowanej przez pracowników szkoły. W tym samym pomieszczeniu wyeksponowano wystawę fotografii prezentujących aktywności oraz zaangażowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach społecznych. Wystawa to integralna część projektu „Aktywni to My – promowanie aktywności osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych dziedzinach życia społecznego”, realizowanego przez Stowarzyszenie „Jesteśmy wśród Was” we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Lublinie. Był to moment relaksu, w którym rodziny mogły wymienić się wrażeniami i porozmawiać o swoich odczuciach dotyczących placówki. W tej części głos zabrała Pani Wicedyrektor mgr Justyna Kułak.

Na zakończenie Dnia Otwartego, rodzice mieli możliwość złożenia wstępnej deklaracji przyjęcia dziecka do Ośrodka, co umożliwi dalszy kontakt ze szkołą i pomoc w procesie rekrutacji.

Rekrutacja

Rekrutacja do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Lublinie to proces, który wymaga spełnienia kilku ważnych kroków. Ośrodek przyjmuje uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim.

Pierwszym krokiem w procesie rekrutacji jest uzyskanie skierowania do szkół specjalnych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych prowadzonych przez Miasto Lublin. Rodzice dzieci mieszkających w Lublinie powinny udać się do Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin, mieszczącego się przy ul. Narutowicza 37/39. Natomiast osoby spoza Lublina składają wniosek do Starostwa Powiatowego właściwego dla miejsca zamieszkania. Do wniosku należy dołączyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jest to kluczowy dokument, który umożliwia dalszy proces rekrutacyjny.

Po uzyskaniu skierowania rodzice lub opiekunowie prawni powinni złożyć wymagane dokumenty w szkole. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres poczta@sosw2.lublin.eu, bądź wysyłając dokumenty pocztą tradycyjną na adres placówki. Dokumenty te obejmują kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zgodę na przetwarzanie wizerunku ucznia, wniosek o przyjęcie dziecka do świetlicy szkolnej (jeśli dotyczy) oraz wniosek o organizację indywidualnego lub zbiorowego dowozu dziecka do szkoły (jeśli dotyczy).

Po złożeniu wszystkich wymaganych dokumentów szkoła dokonuje ich oceny. Na tej podstawie podejmowana jest decyzja o przyjęciu dziecka do Ośrodka. Cały proces ma na celu zapewnienie, że każde dziecko, które uczęszcza do szkoły, otrzyma odpowiednią edukację oraz wsparcie, uwzględniające jego indywidualne potrzeby.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Lublinie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Lublinie to placówka z długą tradycją – początki sięgają 1965 r. Od lat zapewnia kompleksową pomoc edukacyjno-terapeutyczną i rewalidacyjno-wychowawczą dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Działa na rzecz uczniów z różnymi stopniami niepełnosprawności, oferując wszechstronną pomoc, dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Ośrodek stawia na rozwój autonomii swoich podopiecznych, ucząc ich samodzielności oraz integracji z otoczeniem.

Placówka oferuje edukację dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim lub niepełnosprawnością sprzężoną. Uczniowie mogą uczęszczać do szkoły od 7. do 21. roku życia, a dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną mogą brać udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych do 25. roku życia. Ośrodek zapewnia również bezpłatny dowóz uczniów na zajęcia, (zorganizowany przez Zakład Transportu Miejskiego w Lublinie), co stanowi istotne wsparcie dla rodzin.

W placówce, oprócz Szkoły Podstawowej nr 53, znajdują się także internat i świetlica, pozwalające zapewnić uczniom kompleksową opiekę, edukację i terapię. Praca w Ośrodku opiera się na indywidualnym podejściu do każdego dziecka, dostosowaniu wymagań do jego zdolności oraz zintegrowanym podejściu do nauki i rozwoju. Wieloaspektowa diagnoza uczniów, opracowana w ramach szczegółowej diagnozy funkcjonalnej, jest punktem wyjścia dla indywidualnych programów edukacyjnych i terapeutycznych (IPET).

W Ośrodku stosowane są różnorodne metody pracy oraz alternatywne metody komunikacji,  m.in. piktogramy, które pozwalają dzieciom na pełniejsze wyrażanie swoich potrzeb i lepszą komunikację z otoczeniem. Zajęcia w Ośrodku prowadzone są w małych grupach, dzięki czemu możliwe jest indywidualne podejście do każdego ucznia. Dzieci mogą pracować w atmosferze wsparcia, co sprzyja ich rozwojowi.

Ośrodek dysponuje dostosowanymi salami lekcyjnymi, pracowniami przedmiotowymi oraz gabinetami specjalistycznymi. Wśród nich znajdują się m.in. pracownia komputerowa, pracownia ceramiczna, pracownia technik różnych oraz sala integracji sensorycznej, które pomagają uczniom rozwijać swoje zdolności w różnych dziedzinach. Ośrodek ma także specjalistyczne gabinety logopedyczne, salę gimnastyczną i salę do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej, dzięki czemu dzieci pod okiem pedagogów mogą pracować nad poprawą swojej sprawności fizycznej i komunikacyjnej.

Oferowane zajęcia rewalidacyjne są dostosowane do potrzeb dzieci i obejmują korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, gimnastykę korekcyjną, zajęcia psychoedukacyjne, muzykoterapię oraz integrację sensoryczną. Wszystko to pozwala na wszechstronny rozwój uczniów, zarówno na poziomie intelektualnym, jak i emocjonalnym.

Ośrodek oferuje również dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, takie jak hipoterapia, dogoterapia (aktualnie prowadzone są starania o wznowienie), zajęcia na basenie oraz turnusy rehabilitacyjne, które odbywają się w atrakcyjnych regionach Polski. Dzieci uczestniczą także w Zielonych Szkołach i wycieczkach krajoznawczo-turystycznych, co stanowi doskonałą okazję do nauki w terenie i rozwijania zainteresowań.

Wszystkie te działania odbywają się w atmosferze rodzinnej i przyjaznej dla dzieci. W Ośrodku panuje atmosfera zaufania i wzajemnego wsparcia, a wykwalifikowana kadra pedagogiczna, psychologiczna i terapeutyczna zapewnia pomoc i opiekę na każdym etapie rozwoju ucznia. Dodatkowo, dzieci mogą liczyć na pomoc nauczycieli w klasach I-IV oraz w klasach dla uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością, co zapewnia jeszcze lepsze dostosowanie procesu nauczania do potrzeb każdego dziecka.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Lublinie to miejsce, w którym dzieci i młodzież mają szansę rozwijać swoje talenty, uczyć się samodzielności i zyskiwać poczucie wartości. Ośrodek łączy edukację, terapię i wychowanie, zapewniając swoim wychowankom kompleksową pomoc w drodze do pełnej integracji społecznej.

Szczegóły na temat funkcjonowania Ośrodka oraz rekrutacji można znaleźć na stronie internetowej: www.sosw2.lublin.eu.

Podsumowanie

Organizacja Dnia Otwartego stała się okazją do poznania szkoły i jej oferty edukacyjnej a także stworzyła przestrzeń do rozmów na temat przyszłości dzieci, wszak czas mija niepostrzeżenie, a do czerwca coraz bliżej…

Galeria zdjęć

Tekst i foto: Wiktoria Kwiecień

Facebook