W sobotę 10 maja 2025 r. na ulicy Okólnej w Lublinie odbyła się prezentacja samochodów specjalnie zaprojektowanych do przewożenia osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Organizatorami przedsięwzięcia były: Centrum Wózków Inwalidzkich i firma KAMUKO, która jest w Polsce jedynym oficjalnym przedstawicielem firmy Allied Vehicles Mobility produkującej samochody przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Na placu przed CWI zaparkowało osiem samochodów typu Van takich marek jak: Volkswagen, Peugeot, Ford. Przedstawiciele KAMUKO zatroszczyli się o udzielanie szczegółowych informacji i pokazywanie zastosowanych rozwiązań każdej zainteresowanej osobie indywidualnie i bez presji czasu. Podjęcie decyzji co do wyboru najlepszego modelu wymaga wzięcia pod uwagę wielu parametrów, nie tylko ceny. Dlatego też możliwość swobodnego i wielokrotnego porównania warunków eksploatowania zastosowanych rozwiązań była cennym doświadczeniem.
Każdy z prezentowanych pojazdów miał fabrycznie wykonany i indywidualnie zaprojektowany zestaw umożliwiający wjazd wózkiem na platformę i stabilizację wózka podczas jazdy. Jest to element, który wyróżnia te pojazdy spośród innych, w których są montowane uniwersalne zestawy dostosowujące pojazd do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Samochody produkowane np. przez firmę Volkswagen jako ”półfabrykaty” trafiają do fabryki w Glasgow, gdzie montowane jest specjalnie zaprojektowane oprzyrządowanie umożliwiające jazdę osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.
Wśród pojazdów były również takie, które posiadały windę wciągającą wózek, na przykład bez napędu elektrycznego. Również miejsce na wózek osoby z niepełnosprawnością prezentowane było w dwóch wariantach, w drugim rzędzie foteli lub w trzecim rzędzie (w bagażniku).
W pierwszym przypadku osoba na wózku zajmuje centralne miejsce na drugiej kanapie i znajduje się w czasie jazdy pośród towarzyszy podróży. W drugiej opcji – jej kontakt z otoczeniem jest ograniczony, lecz można zwrócić fotele współpasażerów w jej kierunku. Na specjalne życzenie klienta można zamówić dodatkowe wyposażenie.
Wszystkie pojazdy zapewniają komfort i bezpieczeństwo jazdy i są produkowane w dwóch wersjach, jeśli chodzi o jednostki napędowe. Zwykle te z silnikiem dieslowskim są droższe o ok. 10 tys. zł. Obsługa w sensie umocowania wózka nie jest zbyt skomplikowana, ale mimo wszystko wymaga uwagi i zapoznania się z instrukcją.
Jedyną wadą tych samochodów jest niestety dosyć wysoka cena, która kształtuje się w przedziale między 185 a 300 tys. złotych. Trochę łagodzi tę kwestię możliwość uzyskania dofinansowania ze środków PFRON w ramach programu S-A-M. Cieszy się on ogromnym zainteresowaniem, ale też stawia przed beneficjentami wyzwania. Wnioski składa się wyłącznie w formie elektronicznej poprzez System Obsługi Wsparcia (SOW). Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z pomocy pracowników Oddziału PFRON. Oczywiście wysokość dofinansowania zależy od ceny wyjściowej, np.: samochód o wartości 210 tys. zł do przewozu osób może uzyskać 148,5 tys. dofinansowania. (Druga tura naboru wniosków w 2025 roku: od 1 sierpnia od godziny 10.00 do 31 sierpnia do godziny 23:59.)
Była to już druga prezentacja tych pojazdów w Lublinie i mimo padającego deszczu i niskich temperatur cieszyła się zainteresowaniem dużego grona potencjalnych użytkowników, którzy mieli możliwość bezpośredniej obserwacji konkretnego rozwiązania technicznego i uzyskania wyczerpujących odpowiedzi na pytania.
Galeria zdjęć
Tekst i foto: S.B.
Materiał powstał w ramach projektu „Wzmacniamy aktywność”
realizowanego w okresie 01.01.2025 r. – 29.02.2028 r.
przez Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki


Zadanie publiczne jest dofinansowane ze środków PFRON
UWAGA: Pobieranie, kopiowanie i jakiekolwiek inne wykorzystanie treści dostępnych w powyższym materiale wymaga pisemnej zgody LFOON – SW będącego właścicielem serwisu www.niepelnosprawnilublin.pl.