BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Plakat z napisem: Różni podrózni - obsługa bez barier. Pod spodem mniejszą czcionką napis: Szkolenie dla pracowników transportu zbiorowego.Z lewej strony przód pociągu wpisany w czerwony trójkąt, z prawej przód autobusu, niżej osoba na wózku, osoba poruszająca się o lasce i osoba pchająca wózek dziecięcy przedstawione jako piktogramy.

Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami w transporcie zbiorowym – szkolenie dla pracowników sektora transportu zbiorowego

Trwa rekrutacja na szkolenie "Różni podróżni - obsługa bez barier" dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Bariery dotyczące integracji społecznej osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami występują w różnych obszarach życia. Jedną z nich jest ograniczanie mobilności takich osób na skutek m.in. ciągle niskiej świadomości pracowników sektora transportu zbiorowego na temat potrzeb tej grupy w zakresie korzystania z transportu zbiorowego.

Wyzwaniem, któremu w dzisiejszych czasach musi sprostać transport zbiorowy jest zapewnienie profesjonalnej obsługi osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 

Wyzwanie to wynika nie tylko z przepisów prawa, ale również między innymi z powodu starzenia się społeczeństwa, a tym samym wzrastającej liczby podróżnych np. słabosłyszących, z ograniczeniami w poruszaniu się, czy słabowidzących. 

Dla takich osób głównym utrudnieniem w korzystaniu z transportu zbiorowego, oprócz barier architektonicznych, pozostaje wciąż niedostateczna obsługa oraz niejednolite procedury i standardy jej świadczenia.

Nie bez znaczenia jest też to, że często, gdy myśli się o zwiększaniu dostępności transportu zbiorowego pierwszą kwestią jaka przychodzi do głowy jest – wymiana dostępnego taboru i poprawa stanu infrastruktury. Tymczasem niezwykle ważne jest również to, aby pracownicy przedsiębiorstw transportu zbiorowego, którzy w swojej codziennej pracy kontaktują się bezpośrednio z różnymi podróżnymi, w tym np. z osobami z niepełnosprawnościami, seniorami, osobami podróżującymi z dziećmi w wózkach albo z dużym bagażem, prowadzili obsługę tych klientów w sposób odpowiadający ich potrzebom.

Dlatego PFRON w partnerstwie z Urzędem Transportu Kolejowego i Instytutem Transportu Samochodowego oraz we współpracy z ekspertami m.in. z organizacji działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami opracował standardy obsługi w transporcie kolejowym, komunikacji miejskiej i międzymiastowej dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Aby umożliwić praktyczne zapoznanie się z tymi standardami przygotowano szkolenie „Różni podróżni – obsługa bez barier”, na które TRWA REKRUTACJA I SĄ JESZCZE WOLNE MIEJSCA!

Do udziału w szkoleniu zapraszamy pracowników, którzy w swojej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi, czyli np. kierowcy, motorniczowie, sprzedawcy biletów, członkowie drużyn konduktorskich, jak i ci którzy zajmują się rozwojem kadr w przedsiębiorstwach transportu zbiorowego oraz kadra zarządzająca i przedstawiciele związków zawodowych.

Szkolenie dla pracowników, którzy w swojej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi obejmuje 2 dni szkoleniowe, przy czym pomiędzy pierwszym a drugim dniem szkolenia jest minimum tygodniowa przerwa. Szkolenie ma charakter praktyczny – warsztatowy, jest nastawione na wzrost wiedzy i umiejętności pracowników w zakresie udzielania pomocy i przekazywania informacji oraz komunikowania się z różnymi podróżnymi, w tym z osobami z niepełnosprawnościami. Szkolenia organizowane są na terenie wszystkich 16 województw. Ich dokładne miejsca i terminy uzgadniane są indywidualnie ze zgłaszającymi się przedsiębiorstwami.

Szkolenie dla kadry zarządzającej trwa 4 godziny zegarowe i prowadzone jest on-line. Jego celem jest zaprezentowanie i zachęcenie do stosowania proponowanych standardów obsługi różnorodnych podróżnych, co w efekcie ma spowodować poprawę  wizerunku  przedsiębiorstw sektora transportu zbiorowego i postrzeganie ich jako tych, w których kwestia dostępności usług nie jest traktowana jako dodatkowy koszt, ale jako element wpływający na ich większą konkurencyjność. A w przypadku organizatorów publicznego transportu zbiorowego jako tych, w których kwestia dostępności usług jest ważna.

Szczegółowe zasady wnioskowania o udział w szkoleniu dostępnym na stronie: www.pfron.org.pl

Znajdują się tam również dokumenty, które należy złożyć wnioskując o udział w szkoleniu.

W przypadku pytań dotyczących szkolenia zapraszamy do kontaktu:

Adriana Niedoszewska
Starszy Ekspert ds. projektów UE
Wydział ds. Projektów Wspófinansowanych
Departament ds. Polityki Regionalnej

Facebook