BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Korytarz w Miejskim Urzędzie Pracy w Lublinie

Wizyta w Miejskim Urzędzie Pracy przy ulicy Niecałej w Lublinie, czyli o dostępności ciąg dalszy

Wizyta w Miejskim Urzędzie Pracy przy ulicy Niecałej 14 w Lublinie jest kolejną okazją do sprawdzenia dostępności budynku użyteczności publicznej.

Przy wejściu do budynku MUP od razu zwraca uwagę wydzielone miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Kilka lat temu, moja koleżanka, której towarzyszyłam podczas tej wizyty w urzędzie, Krystyna Andrzejuk, osoba poruszająca się o kulach, napisała list do Pani Dyrektor Miejskiego Urządu Pracy Katarzyny Kępy z prośbą wydzielenie miejsca parkingowego – niebieskiej koperty – pod siedzibą MUP. Zapotrzebowanie na takie miejsce zostało uwzględnione, co więcej Pani Dyrektor odpowiedziała bezpośrednio na maila mojej koleżanki, co było bardzo miłym gestem oraz świadczy o wysokim poziomie empatii i po prostu o bardzo ludzkich odruchach.

Niebieska koperta jest zlokalizowana tuż obok bocznego wejścia do budynku. To ważne, bo osoby z niepełno sprawnościami mogą zaparkować blisko, bez konieczności pokonywania długiej trasy do wejścia. Niestety, w chwili naszej wizyty miejsce było zajęte (nie przez osobę z uprawnieniami), więc byłyśmy zmuszone skorzystać z miejsc przeznaczonych dla MUP (dla pracowników), które chwilowo było wolne, na szczęście dla nas.

Winda to kluczowy element: znajduje się obok budynku, wejście do niej prowadzi przez podjazd. Osoby niepełnosprawne ruchowo mogą z niej korzystać bez barier.

Po wjechaniu windą na pierwszą kondygnację budynku, wysoki parter widzimy – szerokie drzwi, przestronny hol i czytelne oznakowanie. Jednak dużym utrudnieniem są trzy schody prowadzące do gabinetów na parterze (np. sekretariat, informacja). Dla osoby poruszającej się o kulach przydatna byłaby poręcz umiejscowiona na odpowiedniej wysokości, osoby poruszające się na wózkach mają zapewnione wsparcie pracownika i mogą skorzystać ze schodołazu, zgodnie z informacją podaną zarówno na stronie MUP, jak i tej udzielonej nam przez pracownika ochrony.

Z holu głównego mamy dostęp do informacji, obsługi klientów, ochrony i toalet na parterze. Drzwi i korytarze są wystarczająco szerokie nawet dla wózka inwalidzkiego – istotne jest to także w przypadku osób poruszających się o kulach.

Windy i kolejne piętra

  • I piętro: dostępne windą od podwórza; tam mieści się m.in. kancelaria, obsługa w sprawie rejestracji, świadczeń, Dział Organizacyjno-Administracyjny, toalety. Winda sprawia, że osoba o kulach może bez większego problemu pokonać tę kondygnację.
  • II piętro: także dostępne windą — znajdziemy tam Referat Instrumentów Rynku Pracy (np. staże, szkolenia, obsługa pracodawców) oraz toaletę dostosowaną do osób z niepełno sprawnościami – istotna informacja dla osoby z ograniczoną mobilnością.
  • III piętro: nie ma windy — osoby pełnosprawne korzystają ze schodów, osobom niepełnosprawnym proponowany jest schodołaz, potrzebę skorzystanie z niego należy wcześniej zgłosić ochronie, a pracownicy urzędu przeprowadzą przez to rozwiązanie. Dla osoby poruszającej się o kulach to piętro jest trudnodostępne.

Osoby rejestrujące się jako bezrobotne lub poszukujące wsparcia (w postaci poradnictwa zawodowego, pośrednictwa pracy, szkoleń, staży, dofinansowania stanowiska pracy czy dofinansowania działalności) są kierowane do pokoju nr 1 na parterze – tam też można pobrać wnioski i druki.

System kolejkowy usprawnia obsługę – wyświetlacz kieruje klientów do odpowiednich punktów, co sprzyja czytelności i przyjazności użytkowania. Również personel jest bardzo pomocny, moja koleżanka została obsłużona poza kolejnością, szybko i sprawnie.

Podobno dostępny jest tłumacz języka migowego on-line za pośrednictwem Zielonej Linii – choć nie dotyczy to bezpośrednio osoby poruszającej się kulach, świadczy o kompleksowym podejściu Urzędu do kwestii dostępności.

Towarzysząc osobie poruszającej się o kulach, mogłam ocenić realną funkcjonalność dostępności:

  • Parking+podjazd+winda – osoba korzystająca z kul mogła bez pomocy wjechać pod budynek i dostać się na wszystkie kondygnacje wymagające windy. Problemem jest fakt, że niebieska koperta jest bardzo często zajmowana przez osoby bez uprawnień przysługujących osobie z niepełnosprawnościami, jest to obserwacja Krystyny, jak również i moja. Podczas kilku bytności w Urzędzie, obie zaobserwowałyśmy tę praktykę. Myślę, że przydałyby się codzienne kontrole ze strony Straży Miejskiej lub zgłaszanie faktu niewłaściwego wykorzystania miejsca parkingowego właśnie do Straży Miejskiej, gdy tylko taki proceder będzie miał miejsce.
  • Schodołaz – działa na parterze i III piętrze; wymaga zgłoszenia, ale personel urzędu wspiera w obsłudze. Niestety jest to rozwiązanie, z którego osoby poruszające się o kulach nie mogą skorzystać.
  • Przestronne wnętrza, szerokie drzwi, czytelne oznaczenia – były pomocne dla nas obu.
  • Toaleta na II piętrze dostosowana – jest dostępna dzięki windzie.

Jako osoba pełnosprawna towarzysząca oceniam, że ta placówka spełnia większość wymagań związanych z dostępnością – zarówno przestrzenną, jak i organizacyjną. Wejścia do poszczególnych pokoi urzędu są bezprogowe – ważne dla osób na wózkach, jak i tych poruszających się o kulach.

Osoba na kulach może poruszać w obrębie I-go piętra, wejście do pokoi na wysokim parterze wiąże się z pokonaniem trzech schodów, również trudnodostępne jest piętro III. Dostęp do windy z poziomu chodnika, z oddzielnym wejściem z boku budynku jest bardzo dużym atutem oraz świadczy o dbałości o potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Dostosowana toaleta, schodołaz, miejsce parkingowe tuż obok wejścia bocznego do budynku, wszystko to są duże atuty tego miejsca i czynią je w miarę przyjaznym dla osób z niepełnosprawnościami. Również personel Urzędu jest wspierający, uprzejmy i pomocny.

Tekst i foto: Katarzyna Kierek

Konsultacje: Krystyna Andrzejuk

Materiał powstał w ramach projektu „Wzmacniamy aktywność” 
realizowanego w okresie 01.01.2025 r. – 29.02.2028 r.
przez Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki

Zadanie publiczne jest dofinansowane ze środków PFRON 

UWAGA: Pobieranie, kopiowanie i jakiekolwiek inne wykorzystanie treści dostępnych w powyższym materiale wymaga pisemnej zgody LFOON – SW będącego właścicielem serwisu www.niepelnosprawnilublin.pl.

Facebook