BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Zielona plansza z napisem "Dodatek energetyczny dla osób, które korzystają z koncentratorów tlenu i respiratorów" w dolnej części biały symbol domu z błyskawicą w środku. W prawym dolnym rogu logotyp PFRON

Dodatek energetyczny dla osób korzystających z koncentratorów tlenu i respiratorów

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych informuje o dodatku do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.

Ważne terminy

  • Składanie wniosków: od 28 października do 30 listopada 2024 r.
  • W roku 2025 wnioski będą przyjmowane od 1 stycznia.

Kto może ubiegać się o dodatek?

Dodatek przysługuje osobom:

  • posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
  • korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczeń medycznych udzielanych przez:
    • ośrodki domowego leczenia tlenem,
    • ośrodki wentylacji domowej.

Co obejmuje pomoc?

Pomoc polega na refundacji kosztów energii elektrycznej związanych z intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora. Wysokość dodatku wynosi 100 zł miesięcznie, a zwrot kosztów możliwy jest od lipca 2024 r.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • wniosek złożony w październiku 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • wniosek złożony w listopadzie 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
  • wniosek złożony w styczniu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
  • wniosek złożony w marcu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Jak złożyć wniosek?

Wnioski należy składać w wersji elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW).

Kroki do wypełnienia wniosku:

  1. Zaloguj się do SOW na stronie https://sow.pfron.org.pl/.
  2. Wybierz odpowiedni wniosek dotyczący Obszaru E.
  3. Wypełnij formularz zgodnie z instrukcjami i załącz wymagane dokumenty (orzeczenie o niepełnosprawności, zaświadczenie o korzystaniu z koncentratora tlenu lub respiratora).
  4. Podpisz wniosek przy użyciu:
    • podpisu elektronicznego,
    • profilu zaufanego.

Uwaga: Wniosek można również złożyć w formie papierowej do samorządu powiatowego (PCPR), jednak proces obsługi może się wydłużyć.

Dokumenty do wniosku

Do wniosku należy dołączyć:

  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
  • zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego (koncentratora tlenu lub respiratora).

Zaświadczenie może być podpisane przez:

  • lekarza, specjalistę, fizjoterapeutę lub pielęgniarkę,
  • opieczętowane przez placówkę medyczną.

Wzór zaświadczenia dostępny jest na stronie pfron.org.pl.

Pomoc i wsparcie

System SOW oferuje różne formy wsparcia:

  • pomoc kontekstową,
  • bezpłatną infolinię (800 889 777, godz. 9.00-17.00),
  • mobilnego asystenta.

Filmy instruktażowe są dostępne na portal-sow.pfron.org.pl.

Co po złożeniu wniosku?

Po złożeniu wniosku oczekuj na informację w systemie SOW o jego przyjęciu do realizacji. Przyznany dodatek zostanie przekazany na rachunek bankowy wskazany we wniosku. W przypadku odmowy realizacji wniosku otrzymasz informację o przyczynach.

Kontakt z realizatorem programu

Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy (PCPR) odpowiedni dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Dane kontaktowe można znaleźć na stronie portal-sow.pfron.org.pl.

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies