BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Baner informacyjny promujący kampanię

Kampania społeczna: Szkoła przyjazna dla autyzmu

Od kilku lat o tej samej porze przypominamy, że my – neuroróżnorodna młodzież w spektrum autyzmu – napotykamy na swojej edukacyjnej drodze bariery, które utrudniają nam realizację prawa do nauki. Prawa, które jest zapisane w art. 70 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Kampania społeczna „Szkoła przyjazna dla autyzmu. Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności. Szkoła przyjazna dla każdego człowieka bez wyjątku” pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka.

My, osoby w spektrum autyzmu i z innymi neuroróżnorodnościami, chcemy dostępu do edukacji na miarę naszych potrzeb i możliwości. Edukacja włączająca w obecnym kształcie nie jest edukacją dla wszystkich. Polska szkoła nie jest przyjazna osobom w spektrum autyzmu, z ADHD, ADD czy zespołem Tourette’a. Zamiast zapewniać komfort nauki i bezpieczeństwo, zbyt często jest areną dramatów młodych ludzi.

Jesteśmy tuż po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Dla wielu osób uczniowskich z własnymi potrzebami edukacyjnymi to czas wyzwań, lęków i niepokoju. Chcemy to zmienić.

Apelujemy o szkołę przyjazną dla autyzmu, autentycznie dostępną dla każdego i każdej z nas, nie tylko w deklaracjach specjalistów, obietnicach decydentów i martwych przepisach prawa.

Potrzebujemy mądrego wsparcia nauczycieli, dyrekcji i władz oświatowych, rozumiejących nasze potrzeby. Chcemy szkoły, która zapewni nam psychologiczne BHP, bezpieczną przestrzeń do nauki i odpoczynku, gdzie pokoje wyciszeń będą standardem, nie fanaberią.

Apelujemy o szkołę, która nie będzie poligonem, miejscem przetrwania, źródłem traum i lęków. Szkołę, w której nasze potrzeby będą zrozumiane, zalecenia z naszych orzeczeń konsekwentnie realizowane, a każda osoba uczniowska będzie podmiotem posiedzenia Zespołu IPET-owego, a nie pustym miejscem w tabelce.

Apelujemy, by zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego były tworzone rzetelnie, a nie metodą “kopiuj-wklej”. O to, by Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) była dokumentem, który wspiera młodego człowieka w przestrzeniach szkolnych i zmienia się wraz z nim, a nie kończy krótki biurokratyczny żywot w szufladzie. Apelujemy o zaopiekowanie osób uczniowskich z ADHD, ADD, Zespołem Tourette’a, FAS, które funkcjonują w przestrzeniach szkolnych bez adekwatnego systemowego wsparcia.

Apelujemy o komfortowe sensorycznie przestrzenie do nauki, wprowadzenie do programów wychowawczo-profilaktycznych lekcji różnorodności w każdej szkole, odgórne zniesienie krzywdzącej, punktowej oceny zachowania i zastąpienie jej oceną opisową. Apelujemy o powoływanie Rzeczników Praw Uczniowskich na poziomie miast i powiatów.

Zapewnijmy edukację włączającą w praktyce, przestańmy o niej tylko rozmawiać!

Będziemy działać, jak potrafimy najlepiej. Chcemy pokazać całemu światu, że potrzebujemy szkół przyjaznych dla autyzmu. Przyjaznych dla każdego człowieka, bez wyjątku.

W ramach tegorocznej edycji kampanii społecznej „Szkoła przyjazna dla autyzmu”, objętej Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka, przeprowadzimy sześć lekcji różnorodności w sześciu szkołach i placówkach oświatowych w miastach, w których działa Klub Świadomej Młodzieży. Chcemy otworzyć się na potrzeby szkół i placówek oświatowych, które dostrzegają konieczność szkoleń z udziałem osób samorzeczniczych i przeprowadzić spotkania szkoleniowe z Radami Pedagogicznymi i Społecznościami Szkolnymi.

Jednocześnie głos młodzieży wybrzmi w postaci apeli, które będziemy prezentować w mediach społecznościowych. Zwrócimy szczególną uwagę na pilne problemy osób uczniowskich w spektrum autyzmu. Podniesiemy konieczność zapewnienia „psychologicznego BHP”. Będziemy apelować o standardy w ramach dostosowań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem ośmiu obszarów:

  1. STOP głośnym dzwonkom w szkołach!
  2. Psychologiczne BHP
  3. Pokoje wyciszeń dostępne dla każdej osoby uczniowskiej
  4. Dostosowanie edukacji do potrzeb każdej osoby uczniowskiej – komfort psychiczny najważniejszy
  5. Lekcje Różnorodności w programach wychowawczo-profilaktycznych
  6. Zastąpienie punktowej oceny zachowania oceną opisową
  7. Rzecznik Praw Uczniowskich w każdym mieście i powiecie
  8. EDUTEAM w każdej szkole: uczeń, nauczyciel, rodzic.

Koalicja organizacji partnerskich organizujących kampanię:

Kluby Świadomej Młodzieży, Fundacja Autism Team, Fundacja Pro Aperte, Inicjatywa „Nasz Rzecznik”, Inicjatywa obywatelska „Chcemy całego życia!”, Nastoletni Azyl, Fundacja na Rzecz Praw Ucznia, Sekcja Praw Dziecka przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie, Fundacja ALEKLASA, Ośrodek Terapii Neurorozwojowej „Poczuj Sam”, Fundacja Pomerdało mi Się, Psycholog na Spektrum Anita Wojtkiewicz, Fundacja Artonomia, Fundacja FIONA, Inicjatywa reSTART Tomasz Bilicki, Autyzm po Ludzku Agnieszka Sułkowska, Fundacja Autika, Inicjatywa „Przestrzeń Możliwości, Fundacja Niebieski Szlak, Aspiracje.com.pl – autyzm na koszulkach, Fundacja Go’n’Act, Autistic Snaphots/Photography&Asperger Marek Stankiewicz, PIMP MY MIND, AutyPatryk, Patryk Brzuski, Stowarzyszenie Samorzecznicze „Spektrum Neuroróżnorodności”, Fundacja Prodeste, Consenus dr. Aśka Ławicka, Samorzecznik Maciej Ryszawy „Maciej w spektrum” oraz FemiAutyzm

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies