Szukanie hotelu to jeden z pierwszych kroków, jakie podejmujemy, planując wakacyjną podróż. Często jest to trudny element wakacyjnej logistyki. Osoby z niepełnosprawnościami mają z tym jeszcze większy problem, gdyż muszą wziąć pod uwagę wiele dodatkowych czynników.
Fundacja Avalon przygotowała zestawienie praktycznych wskazówek oraz poradnik dla osób z niepełnosprawnościami, które szukają dla siebie hotelu z udogodnieniami.
Jakie udogodnienia powinien mieć hotel dla osób z niepełnosprawnościami?
Dostępny dla osób z niepełnosprawnościami hotel powinien oferować szereg udogodnień, które zapewnią komfortowy i bezpieczny pobyt. Na samym początku należy zwrócić uwagę na dostępność i komunikację obiektu. Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością ruchową, upewnij się, że w wybranym obiekcie znajdują się łagodne podjazdy dla wózków przy wejściu, które powinno być także szerokie i utwardzone. Najlepiej, aby w hotelu znajdowały się też przestronne ciągi komunikacyjne, windy z wjazdem na wysokości podłogi oraz obniżone lady recepcyjne.
Wybierając pokój lub apartament, koniecznie sprawdź, czy jest on wystarczająco przestronny i wyposażony w funkcjonalne meble, np. łóżko o odpowiedniej wysokości i konstrukcji. Z kolei w łazience powinny znajdować się uchwyty i poręcze, niskie umywalki oraz prysznice bez brodzików lub z niskim brodzikiem.
Szukając hotelu lub pensjonatu należy zwrócić uwagę nie tylko na warunki w pokoju, ale także na udogodnienia w częściach wspólnych, do których należy:
- dostępność restauracji, gabinetów masażu, sauny, basenu i sal konferencyjnych,
- specjalne schodki z poręczami lub podnośniki przy basenie,
- oddzielne, zamykane szatnie lub łazienki przy basenie,
- wózki przystosowane do jazdy na terenie basenu.
Przed rezerwacją noclegu warto też dowiedzieć się, czy w obiekcie dostępne są dodatkowe usługi, takie jak na przykład pomoc w przemieszczaniu się po hotelu czy asysta dla Osób z Niepełnosprawnościami.
Gdzie szukać noclegów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
Hotele i firmy wynajmujące apartamenty, na swoich stronach, często posiadają osobną kategorię lub oznaczają te oferty, które są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Poza tym w szukaniu noclegu pomocne są specjalistyczne portale i wyszukiwarki, m.in.:
Tego typu strony zawierają bazę obiektów, które spełniają określone kryteria dostępności, takie jak podjazdy, windy, łazienki przystosowane do wózków inwalidzkich itp.
Z kolei na popularnych portalach rezerwacyjnych z ofertami noclegowymi dostępne są filtry, dzięki którym można zawęzić wyszukiwanie do obiektów spełniających określone wymagania. Znajdziesz tam takie możliwości wyboru jak:
- bezprogowy wjazd do budynku i pokoju,
- winda w budynku wielopoziomowym,
- łazienka z dostosowaną kabiną prysznicową,
- łazienka z zamontowanymi uchwytami,
- wielkość pokoju,
- linka alarmowa w łazience,
- siedzisko prysznicowe.
Przed dokonaniem rezerwacji, warto przeczytać opinie innych podróżnych z niepełnosprawnościami. Ich doświadczenia i rekomendacje mogą być nieocenioną wskazówką przy wyborze odpowiedniego obiektu.
“Nie znaleziono” … i co teraz? Jak szukać, gdy opcji jest niewiele?
Jeśli ilość ofert w miejscu, w którym planujesz pobyt, jest ograniczona i nie możesz znaleźć lokum dostosowanego do wszystkich Twoich potrzeb, warto skontaktować się z osobą, która wystawiła ogłoszenie – być może prowadzi ona więcej niż jeden obiekt i będzie w stanie zaproponować dostępny nocleg właśnie tam. W bezpośredniej rozmowie możesz też zadać właścicielowi pytanie o to, czy jest w stanie spełnić Twoje oczekiwania tak, aby w częściowo dostosowanym miejscu Twoje funkcjonowanie było możliwe. Bardzo prawdopodobne, że osoba oferująca nocleg będzie w stanie czasowo zamontować niektóre dostosowania, które zapewnią Ci komfort pobytu.
Ups… na zdjęciach wyglądało inaczej. Jak uniknąć pomyłek?
Kontakt z właścicielem przed rezerwacją noclegu pozwoli Ci na uniknięcie nieprzewidzianych sytuacji. Czasem zdjęcia mogą prezentować pomieszczenia w taki sposób, że wydają się one nie mieć przeszkód dla osób z niepełnosprawnościami, podczas gdy w rzeczywistości mogą się one pojawić. Oznaczenie noclegu jako dostępnego w 95% przypadków gwarantuje, że faktycznie na taki trafimy, jednak rozmowa pozwoli Ci upewnić się w stu procentach.
Nie bój się skontaktować bezpośrednio z hotelem lub pensjonatem i zapytać o szczegóły dotyczące udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami! Doświadczony personel chętnie udzieli niezbędnych informacji i rozwiej wszelkie wątpliwości. Możesz zadzwonić lub napisać wiadomość do właściciela, pytając o:
- brak progów czy schodków w całej przestrzeni,
- wysokość, na której zawieszona jest słuchawka prysznicowa,
- dostępność okolicy hotelu lub apartamentu dla wózków,
- wymiary wind, by upewnić się, że Twój wózek się w nich zmieści,
- komunikację dworca czy lotniska z hotelem,
- wysokość zabudowy w pokoju.
Upewnienie się co do wszystkich ważnych dla Ciebie dostosowań, pozwoli obu stronom na uniknięcie niespodzianek i zapewni Ci przyjemny pobyt na wakacjach.
Z kolei jeśli hotel, który zgodnie z opisem i deklaracjami pracowników miał być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, okazuje się nie spełniać tych wymagań na miejscu, oto kilka kroków, które można podjąć:
- Zgłoś problem w recepcji hotelu. Poinformuj personel o sytuacji i poproś o rozwiązanie problemu. Może istnieć możliwość przeniesienia do innego, lepiej dostosowanego pokoju lub części hotelu.
- Dokumentuj sytuację. Zrób zdjęcia i notatki dotyczące niedostosowanych elementów. To może być przydatne w przypadku późniejszych reklamacji.
- Skontaktuj się z biurem podróży lub platformą rezerwacyjną. Jeśli rezerwacja była dokonana przez pośrednika, poinformuj go o sytuacji i poproś o pomoc.
Jeśli nie uda się rozwiązać problemu na miejscu, możesz podjąć dalsze kroki:
- Złóż oficjalną skargę. Napisz formalną skargę do kierownictwa hotelu, szczegółowo opisując problem i oczekiwania.
- Żądaj rekompensaty. Możesz domagać się zwrotu części lub całości kosztów pobytu, jeśli hotel nie spełnia obiecanych standardów.
- Rozważ zmianę hotelu. Jeśli problem jest poważny i nie może być rozwiązany na miejscu, rozważ przeniesienie się do innego obiektu.
W skrajnych przypadkach możesz rozważyć podjęcie kroków prawnych, szczególnie jeśli hotel naruszył przepisy dotyczące dostępności, lub zgłoszenie sprawy do organizacji konsumenckich. Pamiętaj, że kluczowe jest zachowanie spokoju podczas rozwiązywania problemu. Jasne komunikowanie swoich potrzeb i oczekiwań może pomóc w znalezieniu satysfakcjonującego rozwiązania.
WAŻNE! W tego typu trudnych sytuacjach na wyjeździe możesz zasięgnąć porady, dzwoniąc na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon (tel. 530 001 130) lub bezpośrednio skontaktować się z naszą prawniczką lub specjalistką ds. osób z niepełnosprawnościami, które doradzą Ci, jak najlepiej zachować się wobec problemu oraz jakie kroki warto podjąć. Kontakt telefoniczny i mailowy do specjalistek znajdziesz na naszej stronie w zakładce Darmowe wsparcie.
Przeczytaj poradnik „Wakacje bez przeszkód”
W ramach akcji podróżniczej opublikowaliśmy poradnik „Wakacje bez przeszkód”, w którym znajdziecie pigułkę wiedzy o planowaniu podróży. Dzięki niemu nie umknie Wam żaden szczegół w trakcie organizacji wycieczki! Z poradnikiem krok po kroku zaplanujecie podróż w wybrane miejsce. Poza wskazówkami znajdziecie w nim miejsce na notatki i przydatną checklistę. Mamy nadzieję, że poradnik pomoże Wam zorganizować wymarzone wakacje!
Poradnik podróżniczy Fundacji Avalon „Wakacje bez przeszkód” (PDF, 0.7 MB)
Źródło: www.fundacjaavalon.pl