BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Para starszych państwa siedzi na kanapie, przytulona do siebie i trzymająca w ręku białą filiżankę

Blisko połowa polskich seniorów źle ocenia stan swoich oczu. Rusza kampania „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku”

Blisko połowa polskich seniorów źle ocenia stan swoich oczu. Rusza kampania „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku”

Z badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku” wynika, że 81% seniorów odczuwa dolegliwości związane ze wzrokiem w codziennych sytuacjach, a aż 55% ma problemy z funkcjonowaniem z powodu niesprawności narządu wzroku.

W odpowiedzi na te problemy, pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, rozpoczyna się akcja edukacyjna skupiająca się na higienie oczu wśród seniorów.

Wraz z wiekiem ryzyko problemów ze wzrokiem znacznie wzrasta. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 285 milionów ludzi na świecie ma problemy ze wzrokiem, z czego 82% to osoby powyżej 50. roku życia. Problemy te mogą znacząco ograniczać codzienne funkcjonowanie i samodzielność.

Badania przeprowadzone w ramach kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku” jednoznacznie pokazują, że większość seniorów w Polsce (81%) doświadcza dolegliwości związanych ze wzrokiem. Najczęściej wymieniane problemy to niewyraźne widzenie (70%), łzawienie (62%), szczypanie i pieczenie oczu (59%), uczucie suchości (40%), zaczerwienienie lub przekrwienie oczu (37%) oraz ból oczu (19%). Oczy są jednym z najważniejszych narządów zmysłów człowieka, dlatego ważne jest, aby dbać o ich stan, zwłaszcza przez osoby starsze, które często borykają się z różnymi dolegliwościami wzroku. Eksperci kampanii podkreślają rolę codziennego dbania o oczy, stosowania kropli do oczu oraz regularnych wizyt w gabinetach okulistycznych.

„Kampania >>Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku<< została zainaugurowana podczas tegorocznego Dnia Uniwersytetów Trzeciego Wieku na warszawskim Służewcu. Działania w ramach kampanii będą skupiały się na bezpośrednim i pośrednim dotarciu do seniorów z informacjami o prawidłowej higienie narządu wzroku” - zaznacza Martyna Marcinkowska z firmy URSAPHARM, organizatora kampanii. „Badania przeprowadzone w ramach kampanii pokazały, że wielu polskich seniorów odczuwa dyskomfort związany z narządem wzroku, a także ma niewielkie pojęcie o jego higienie. Kampania ma szansę to zmienić i poprawić komfort ich codziennego funkcjonowania” - dodaje.

Wzrok – klucz do niezależności i bezpieczeństwa

Dobre widzenie jest niezbędne do rozpoznawania i unikania zagrożeń w otoczeniu, takich jak przeszkody na drodze, nierówności chodnika czy ruch uliczny. Ma również kluczowe znaczenie dla integracji społecznej oraz dobrej kondycji psychicznej. Według badań, 54% seniorów przyznaje, że problemy ze wzrokiem utrudniają im załatwianie spraw urzędowych, 42% wskazuje na brak poczucia bezpieczeństwa oraz ograniczenie samodzielności, a co dziesiąty badany uważa, że zła kondycja narządu wzroku prowadzi do wykluczenia społecznego. Tymczasem wielu seniorów w Polsce wykonuje czynności wymagające długotrwałego skupienia wzroku. Aby jak najdłużej zachować sprawność narządu wzroku, wystarczą odpowiednia profilaktyka i codzienna higiena oczu.

„Kondycja wzroku seniorów jest ściśle związana z ich samopoczuciem. To narząd, któremu wraz z wiekiem trzeba poświęcać więcej uwagi. Regularne wizyty u okulisty, ochrona oczu przed promieniami UV oraz przestrzeganie podstawowych zasad profilaktyki, w tym dieta bogata w antyoksydanty mogą pomoc zapewnić sprawność oczu na długi czas. Tymczasem 30% seniorów badało wzrok więcej niż 2 lata temu, a 5% nigdy*. Nowa odsłona kampanii >>Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku<< ma szansę zmienić te nawyki” - mówi profesor Jacek Szaflik wieloletni prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, patrona kampanii.

O kampanii:

Kampania „Twoje spojrzenie ma znaczenie. Niezależnie od wieku” jest inicjatywą mającą na celu edukowanie społeczeństwa na temat higieny narządu wzroku oraz podnoszenie świadomości na temat profilaktyki chorób oczu, szczególnie wśród osób starszych. Prowadzona przez firmę URSAPHARM pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego kampania ma na celu zwrócenie uwagi na istotność dbania o zdrowie oczu niezależnie od wieku.

W ramach kampanii organizowane są liczne działania edukacyjne, warsztaty oraz spotkania z ekspertami, które mają na celu przekazanie praktycznych porad dotyczących codziennej pielęgnacji oczu oraz wczesnego wykrywania potencjalnych problemów zdrowotnych. Wsparcie merytoryczne zapewniają wybitni specjaliści w dziedzinie okulistyki, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami kampanii.

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie: www.twojespojrzeniemaznaczenie.pl.

O badaniu:

*Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez Instytut Badań IQS w maju 2024 roku na reprezentatywnej próbie 800 Polaków powyżej 60. roku życia. Jego celem było przedstawienie praktyk oraz dolegliwości związanych z dbaniem o zdrowie i higienę oczu w tej grupie wiekowej.

Źródło: www.pap.pl

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies