BIULETYN INFORMACYJNY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Para ludzi w średnim wieku. Mężczyzna siedzi na wózku inwalidzkim, a kobieta stoi obok niego. Oboje machają ręką. W tle widać plac zabaw ogrodzony drewnianym płotem, na którym bawią się dzieci.

Fundacja Avalon zachęca do podpisania apelu „Szanuję. Nie Dyskryminuję!” 2024

Maj jest Miesiącem Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Jak informuje Fundacja Avalon "Uważamy, że u podstaw dyskryminacji leży nie tylko brak wiedzy na temat życia OzN, ale przede wszystkim krzywdzące i stereotypowe ich postrzeganie".

I właśnie dlatego fundacja zachęca, abyśmy razem stanęli przeciwko wykluczeniu i dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami.

Z danych raportu Fundacji Avalon wynika, że osoby z niepełnosprawnościami wielokrotnie spotykają się z krzywdzącymi i dyskryminującymi zachowaniami. Z czego wynikają takie zachowania? Przede wszystkim z braku wiedzy i opieraniu się na stereotypach.

Dla wielu jedynym źródłem wiedzy pozostają przekazy medialne. Dlatego też Fundacja Avalon postanowiła zbadać czy wizerunek ten jest zauważany oraz jak jest odbierany. Okazuje się, że ponad połowa respondentów nie wie, jak ocenić wiarygodność przekazu, a co więcej duża część badanych spotyka się z powielanymi stereotypami – osoby z niepełnosprawnością jako ofiary lub superbohatera.

Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=2000 osób w marcu 2024 roku.

Jakie są wnioski z raportu?

Obecność OzN w reklamie odnotował jedynie co piąty respondent i to w odniesieniu do nieokreślonego horyzontu czasowego. Według uzyskanych odpowiedzi w mediach OzN ukazywane są na ogół jako ludzie bierni i doświadczający wielu negatywnych rzeczy w życiu — choroby, cierpienia, braku pomocy. Skupienie uwagi mediów na pozytywnych aspektach — osiągnięcia czegoś przez OzN lub pokonania jakichś problemów — podkreśla mniej więcej co dziesiąty ankietowany.

Co więcej, ponad połowa uczestników badania uważa, że rzeczywistość życia OzN pokazywana w mediach tylko częściowo dobrze odzwierciedla rzeczywistość. Jedna trzecia badanych jest zdania, że dziennikarze opisują te realia wiarygodnie.

W przeprowadzonym badaniu wykazano, że przychylnością respondentów cieszy się pomysł wprowadzenia obowiązkowych tłumaczeń (PJM lub napisy) oraz obsadzanie ról postaci doświadczających niepełnosprawności aktorami z niepełnosprawnościami — ponad połowa popiera wprowadzenie takich wymogów. Mniejszą popularnością cieszy się obowiązek pokazywania OzN w mediach — zgadza się z nim około jedna czwarta.

W podsumowaniu raportu możemy przeczytać, że:

Obraz osób z niepełnosprawnościami w mediach z pewnością jest nacechowany pierwiastkami pomocowymi, chorobowymi i tendencją do wywoływania w odbiorcach postaw opiekuńczych. Z drugiej strony badani deklarują raczej pozytywne nastawienie do OzN i dla przykładu chętnie widzieliby je w reklamach. Można przewidywać, że wprowadzenie zmian dotyczących tłumaczeń czy zasad angażowania aktorów z niepełnosprawnościami to właściwy kierunek. Pokazywanie OzN w sytuacjach z codziennego życia, mierzących się również z podobnymi wyzwaniami jak wszyscy i pragnących osiągać podobne cele z pewnością byłoby pożądaną drogą w stopniowym oswajaniu doświadczania niepełnosprawności w społeczeństwie.

Pełny raport znajduje się na stronie Fundacji Avalon.
Podpisz apel. Fundacja Avalon przy okazji miesiąca walki z dyskryminacją osób z niepełnosprawnością zachęca do podpisania apelu:

Wyrażam swoje poparcie wobec zwiększenia reprezentacji OzN w mediach oraz budowania prawdziwego i sprawiedliwego wizerunku osób z niepełnosprawnościami! Podpisuję apel!

Facebook

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić jak najlepszą optymalizację treści na niej zawartych. Czytaj więcej o polityce prywatności i plikach cookies